Запис Детальніше

Компетентнісно орієнтований підручник із основ правознавства

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714231/
http://ipvid.org.ua/upload/iblock/a90/a90410b1e5ff175641a6d6789b08e8a9.pdf
 
Title Компетентнісно орієнтований підручник із основ правознавства
A competence oriented textbook "Fundamentals of Law"
 
Creator Ремех, Тетяна Олексіївна
 
Subject 34 Law. Jurisprudence
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description У статті розкриваються завдання й будова сучасного підручника з основ правознавства для учнів основної школи. Наголошено на концептуальних підходах до конструювання компетентнісно орієнтованого підручника як основного засобу навчання учнів 9 класу основ правознавства. Зазначено, що такий підручник має забезпечувати формування в учнів основної школи ключових та правової предметної компетентностей. Детально описано особливості підручника, заснованого на компетентнісному підході, вимоги до його структури та системи пізнавальних завдань. Окремі положення статті ілюструються прикладами.
The article considers the tasks, functions and structure of a modern textbook on the law fundamentals for the secondary school students. The modern textbook should focus on the practical significance of the acquired knowledge and the efficiency of educational outcomes. The competence oriented textbook "Fundamentals of Law" should ensure that students acquire the necessary and sufficient amount of legal knowledge, the formation of skills for their application in practical tasks and problem solving, and act on the basis of value orientations developed in the course of law studies. The main (textual, non-textual) content components of the textbook "Fundamentals of Law" are described. The modern requirements for the structure and presentation of the text in the textbook "Fundamentals of Law" as well as the opportunities that are provided by a textbook for the organization of students’ training in law fundamentals by a teacher are defined. It was indicated that the content of the textbook should be based on the content of legal science, display its latest achievements, controversial issues, including the assessment of social role and purpose of law. The features of the textbook, its structure, the system of cognitive tasks that ensure the formation of the key and legal core competences of the 9th grade students are described in detail. The thesis of the article are illustrated by example.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714231/1/%D0%A0%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D1%85%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202017.pdf
- Ремех, Тетяна Олексіївна (2017) A competence oriented textbook "Fundamentals of Law" Проблеми сучасного підручника, 19. pp. 299-309. ISSN 2411-1309