Запис Детальніше

Формування історичної компетентності засобами підручника з історії Середніх віків

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714326/
http://ipvid.org.ua/products/2016_1/article.php
 
Title Формування історичної компетентності засобами підручника з історії Середніх віків
Formation of historical competence by means of a textbook on history of the Middle Ages
 
Creator Малієнко, Юлія Борисівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description У статті визначено сучасні вимоги до підручників з історії Середніх віків у контексті компетентнісного підходу до навчання, обґрунтовано актуальність взаємодії усіх його складових, що мають реалізовуватися на уроках всесвітньої історії у 7 класі, охарактеризовано основні вимоги до формування історичної компетентності у семикласників засобами підручника, розкрито шляхи запровадження компетентнісного підходу на уроках всесвітньої історії у 7 класі, висвітлено навчально-пізнавальний та виховний потенціал зазначеного курсу. Автором проаналізована сутність предметної історичної компетентності як інтегрального показника когнітивної, дослідницької, емоційно-оцінної діяльності учнів. У статті наведено типи завдань, які може
використовувати учитель для формування просторової, хронологічної, інформаційної, логічної, аксіологічної, компетентностей. Перетворення таких завдань на навчально-пізнавальну систему сприятиме формуванню у семикласників цілісної історичної компетентності.
In the article, the modern requirements to the textbooks on history of the Middle Ages in the context of a competence-based approach to learning were determined; the topicality of interaction of all its components that must be ensured at the lessons of world history in the 7th grade was specified; the basic requirements to the formation of historical competence of the seventh grade pupils by means of a textbook were featured; the ways to introduce
competence-based approach to world history lessons in the 7th grade were found out, the educational and in formative as well as upbringing potential of the above mentioned course was considered. The author analyzed the historical
nature of the subject competence as an integral indicator of cognitive, research, emotional and evaluation activity of pupils. The article describes the types of tasks that a teacher can use to create spatial, chronological, informative, logical, axiological competence. The conversion of such problems into a teaching and learning system will contribute to the seventh grade pupils’ coherent historical
competence.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714326/1/%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE3.pdf
- Малієнко, Юлія Борисівна (2016) Formation of historical competence by means of a textbook on history of the Middle Ages Проблеми сучасного підручника (16). pp. 203-212. ISSN 2411-1309