Запис Детальніше

Гносеологічна цінність навчальних предметів у контексті фундаменталізації змісту освіти старшої школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714364/
 
Title Гносеологічна цінність навчальних предметів у контексті фундаменталізації змісту освіти старшої школи
Gnoseological value of educational subjects in the context of fundamentalization of the education content of upper secondary school
 
Creator Васьківська, Галина Олексіївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Автор стверджує, що інваріантний, базовий компонент змісту освіти, має спри- яти формуванню в учнів уявлення про сучасну наукову картину світу, ціннісно-оцінного ставлення до знань. У варіативній частинізмісту освіти має бути забезпечене активне, творче ознайомлення учнів з прикладними аспектами фундаментальних знань, які формуються з огляду на запити учнів, профілі навчання у школі, участь учнів у творчих пошуках практичної реалізації наукових знань, моделювання різних варіантів застосування їх тощо. Отже, гносеологічна цінність навчальних предметів виступає обов’язковою умовою фундаменталізації освіти у старшій школі.
The author argues that the basic invariant component of the curriculum, should promote the development of pupils’ understanding of modern scientific picture of the world, value is the estimated relationship to knowledge. In the variable part of the content of education must be ensured active, creative familiarize the student with applied aspects of basic knowledge, which are formed taking into account the needs of the students, profiles of schooling, student participation in the creative search of the practical implementation of scientific knowledge, the modeling of different variants of their application, etc. so, the epistemological value of academic subjects is a mandatory condition of fundamentalization of education in high school.
 
Publisher Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714364/1/VHO_2014_DTiP.pdf
- Васьківська, Галина Олексіївна (orcid.org/0000-0002-8714-8512 <http://orcid.org/0000-0002-8714-8512>) (2014) Gnoseological value of educational subjects in the context of fundamentalization of the education content of upper secondary school Дитактика: теорія і практика. pp. 5-14.