Концептуальні підходи до формування систем моніторингу якості загальної середньої освіти: світовий досвід
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/714378/
http://undip.org.ua/news/library/zbirniki_detail.php?ID=3884 |
|
Title |
Концептуальні підходи до формування систем моніторингу якості загальної середньої освіти: світовий досвід
Conceptual approaches to the formation of monitoring systems of secondary education quality: world experience |
|
Creator |
Лукіна, Т.О.
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Виявлено, що під впливом суспільних процесів, цілей і завдань, які постають перед системою освіти, відбувається еволюція уявлень про сутність якості освіти, зокрема загальної середньої. Розкрито концептуальні засади до формування систем моніторингу якості загальної середньої освіти. Обґрунтовано призначення та спрямованість оцінювання якості загальної середньої освіти. З’ясовано, що вихідним етапом у побудові критеріальної основи моніторингу якості освіти є оцінка доступності освіти для дитиниз точки зору територіальної віддаленості навчального закладу і фізичної доступності послуг для людей з особливими потребами, дотримання гендерної рівності, наявності кваліфікованих вчителів і навчальних матеріалів. Доведено, що концепт європейських підходів до оцінювання якості загальної середньої освіти базується на необхідності оцінки умов (чинників) існування та оточення школи, якості шкільного середовища та характеристик учнів.
It was discovered that under the influence of social processes, goals and tasks that are facing the education system, there is an evolution of ideas about the essence of the education quality, in particular the secondary education. The conceptual foundations for the formation of monitoring systems of general secondary education quality are revealedю. The purpose and direction of the assessment of the general secondary education quality is substantiated. It was clarified that the initial stage in the construction of a criterial basis for the education quality monitoring is the assessment of the availability of education for the child in terms of the territorial separation of the educational institution and the physical accessibility of services for people with special needs, gender equality, the availability of qualified teachers and educational materials. It is proved that the concept of European approaches to the assessment of the quality of general secondary education is based on the need to assess the conditions (factors) of the existence and environment of the school, the quality of the school environment and characteristics of the students. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/714378/1/Anotovani2015-pages-131-132.pdf
- Лукіна, Т.О. (orcid.org/0000-0002-3802-6666 <http://orcid.org/0000-0002-3802-6666>) (2015) Conceptual approaches to the formation of monitoring systems of secondary education quality: world experience In: Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2015 рік Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 131-132. ISBN 978-966-644-398-5 |
|