Запис Детальніше

Економіко-математична модель оптимальної організації системи бізнес-процесів інжинірингового підприємства

DSpace at ONEU

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Економіко-математична модель оптимальної організації системи бізнес-процесів інжинірингового підприємства
Economic-mathematical model of the optimal organization of the business processes system of engineering enterprise
 
Creator Янковий, О.Г.
Траченко, Л.А.
Yankovyi, O.
Trachenko, L.
 
Subject бізнес-процеси
інжинірингове підприємство
система управління якістю
стандарт ISO 9001:2015
процесний підхід
економіко-математична модель
business processes
engineering company
quality management system
standard ISO 9001:2015
process approach
economic and mathematical model
 
Description Обґрунтовано актуальність впровадження систем управління якістю на підприємствах сфери інжинірингу в контексті вимог міжнародного стандарту ISO 9001:2015. Акцентовано увагу на тому, що система управління якістю підприємства має інтегрувати в його загальний менеджмент і бізнес-процеси та не суперечити її принципам. Доведено, що ключовим принципом формування як систем управління якістю так і загального менеджменту залишається процесний підхід, що спрямований не на управління діяльністю функціональних підрозділів, а на виконання бізнес-процесів та їхнє поліпшення.
Наголошено на тому, що досліджуване інжинірингове підприємство здійснило перехід системи управління якістю та її сертифікацію в контексті вимог стандарту ISO 9001:2015 та доведено, що оптимальна організація бізнес-процесів має бути забезпечена шляхом раціонального використання ресурсів, фінансових засобів, ефективним розподілом та зосередженням трудових ресурсів на об’єктах, чітким плануванням робіт в часі та врахуванням можливих ризиків. Розроблено економіко-математичну модель оптимальної організації бізнес-процесів, використання якої має підвищити рівень об'єктивності, обґрунтованості і точності прийнятих управлінських рішень і поліпшити систему управління якістю підприємства сфери інжинірингу.
Actuality of the introduction of a control system by quality is reasonable for the enterprises of the engineering sphere in the context of the requirements of the international standard ISO 9001: 2015. It is noted that adaptive control system creation by the enterprise quality is possible on condition of optimization and the perfection of his business processes. Attention is accented on that control system by the quality of enterprise must integrate in its general management and business processes and not conflict with its principles. It is well-proven that by the key principle of forming as a control system so general management by quality there is a process approach, that is sent not to the management of functional subdivisions activity, but on the implementation of business processes and their improvement. It is proved that the key principle of forming both quality management systems and general management remains a process approach, aimed not at the management of the activities of functional units, but in the implementation of business processes and their improvement. The authors reviewed the structure of the ISO 9001: 2015 standard and emphasized the use of the Deming cycle as an important aspect in providing the processes of the enterprise quality management system with the necessary resources, management and continuous improvement. The definition of the term "process" is given and the possible key benefits and advantages of using the process approach in the overall management of the enterprise are outlined. The authors argue that for the effective management of quality at an enterprise, an understanding of the structure of its business processes, prevention of the occurrence of quality losses is necessary. The emphasis is on the concept of "business engineering" as a new enterprise management methodology to adapt it to changes in the environment and to achieve higher performance indicators. It was emphasized that the investigated engineering company carried out the transition of the quality management system and its certification in the context of the requirements of the standard ISO 9001: 2015 and proved that the optimal organization of business processes should be ensured through the efficient use of resources, financial resources, efficient allocation and concentration of labor resources on objects, clear planning of work in time and taking into account possible risks. The economic-mathematical model of the optimal organization of business processes has been developed, the use of which should increase the level of objectivity, validity and accuracy of the adopted management decisions and improve the quality management system of the enterprise sphere of engineering.
 
Date 2019-02-04T11:37:09Z
2019-02-04T11:37:09Z
2019
 
Type Article
 
Identifier Економіко-математична модель оптимальної організації системи бізнес-процесів інжинірингового підприємства [Електронний ресурс] / О. Г. Янковий, Л. А. Траченко // Ефективна економіка. – 2019. – № 1. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6819. DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.4
http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8307
 
Language uk
 
Publisher ТОВ «ДКС-центр»