Застосування уточненого варіанту методу розстановки пріоритетів для встановлення коефіцієнтів значущості оцінок 12-бальної шкали
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712997/
http://biblos.iod.gov.ua/docview.php?doc_id=2600 |
|
Title |
Застосування уточненого варіанту методу розстановки пріоритетів для встановлення коефіцієнтів значущості оцінок 12-бальної шкали
Applying the refined version of the method of prioritization for determining the coefficients of significance of assessments of the 12-point scale Применение уточненного варианта метода расстановки приоритетов для установления коэффициентов значимости оценок 12-балльной шкалы |
|
Creator |
Рева, Олексій Миколайович
Камишин, Володимир Вікторович Трушковський, Костянтин Юрійович Баранова, Марина Анатоліївна |
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів. |
|
Description |
Учитывая важность научно обоснованного учета успешности школьного обучения в показателях внешнего независимого оценивания, предложен уточненный вариант метода расстановки приоритетов, в котором «суммарная интенсивность (ценность, желательность, привлекательность, полезность и т. п.)» двух любых сравниваемых оценок 12-бальной шкалы равняется единице. С одной стороны, это приводит к увеличению количества итераций, необходимых для определения нормированных коэффициентов желательности данных оценок с определенным уровнем точности, однако, с другой – способствует получению более сглаженной динамики сравнительной дифференциации значимости оценок. Обоснована приемлемость коэффициентов, полученных на 2-й итерации, поскольку в этом случае коэффициенты желательности оценок являются нелинейными и описываются параболической функцией.
Considering the importance of scientifically proved accounting of the success of schooling in indicators of external independent evaluation, a revised version of the prioritization method is suggested, where "the total intensity (the value, desirability, attractiveness, utility etc.)"of any two comparable evaluations taking 12-point scale equals a unit. On the one hand, it increases the number of iterations required to determine the rationed coefficients of desirability of the evaluations data with a certain level of accuracy, however, on the othe hand – it helps to ensure a smoother dynamics of comparative differentiation of evaluations significance. The acceptability of the coefficients obtained in the 2nd iteration, is proved, as in this case, the desirability of evaluations is non-linear and is described by a parabolic function. З огляду на важливість науково обгрунтованого обліку успішності шкільного навчання в показниках зовнішнього незалежного оцінювання, запропонований уточнений варіант методу розстановки пріоритетів, в якому «сумарна інтенсивність (цінність, бажаність, привабливість, корисність і т.і.)» двох будь-яких порівнюваних оцінок 12-бальної шкали дорівнює одиниці. З одного боку, це призводить до збільшення кількості ітерацій, необхідних для визначення нормованих коефіцієнтів бажаності даних оцінок з певним рівнем точності, однак, з іншого - сприяє отриманню більш згладженої динаміки порівняльної диференціації значимості балів. Обґрунтування прийнятності коефіцієнтів, отриманих на 2-й ітерації, оскільки в цьому випадку коефіцієнти бажаності оцінок є нелінійними і описуються параболічною функцією. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712997/1/07.pdf
- Рева, Олексій Миколайович, Камишин, Володимир Вікторович (orcid.org/0000-0002-8832-9470 <http://orcid.org/0000-0002-8832-9470>), Трушковський, Костянтин Юрійович and Баранова, Марина Анатоліївна (2017) Applying the refined version of the method of prioritization for determining the coefficients of significance of assessments of the 12-point scale Education and Development of Gifted personality, 1 (56). pp. 22-28. ISSN 2309 ‑3935 |
|