Запис Детальніше

Організація навчального процесу у школах з польською освітою та спеціальною школою для глухих дітей в умовах незалежної України (1991–2010) (порівняльний аспект)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714431/
 
Title Організація навчального процесу у школах з польською освітою та спеціальною школою для глухих дітей в умовах незалежної України (1991–2010) (порівняльний аспект)
Оrganization of educational process in schools with polish of educating and the special school for deaf children in the conditions of independent Ukraine (1991–2010) (comparative aspect)
 
Creator Shevchenko, Svetlana
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
 
Description Проведений науковий порівняльний аналіз показує, що особливе виховання глухих дітей та утворень шкіл з польською мовою подібно історії в Україні. На сучасному етапі розвитку громади Українська держава гарантує рівні права для всіх національностей, що проживають на її території. Становлення незалежної української держави стало надійною обороною для дітей-інвалідів спеціальних шкіл-інтернатів та дітей шкіл національних меншин. Розвиток незалежної України відкрив нові перспективи для відродження всіх національностей. Аналіз етапів та прогресу шкільних тенденцій, утворень національних меншин та спеціальної освіти на Україні свідчить про те, що протягом великого часу освіта не була повною національною свободою, в результаті була приречена на відставання. Водночас вона була зброєю людей боротьби за національні права, демократизації та виховання рідної мови.
Our conducted scientific comparative analysis shows that the special educating of deaf children and formations of schools with Polish has alike history in Ukraine. On the modern stage of community development the Ukrainian state guarantees equal rights for all nationalities resident on her territory. Becoming of the independent Ukrainian state became reliable defenses for the children-invalids of the special schools-boarding-schools and children of schools of national minorities. Development of independent Ukraine opened new prospects for the revival of all nationalities. The analysis of the stages and progress of school trends, formations of national minorities and special education, on Ukraine proves that during great while education was not complete national freedom, as a result was doomed to lag. At the same time she was the weapon of people of fight for national rights, democratization and educating in native language.
 
Publisher Atrament
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714431/1/Shevchenko%20Svitlana%202018.pdf
- Shevchenko, Svetlana (2018) Оrganization of educational process in schools with polish of educating and the special school for deaf children in the conditions of independent Ukraine (1991–2010) (comparative aspect) Теорія і практика підтримки дитини сім'ї з інвалідністю: проблеми педагогів (18). pp. 159-166. ISSN 1896-4591