МЕТОДИ ПСИХОСЕМАНТИКИ У ПСИХОЛОГІЧНОМУ ДОСЛІДЖЕННІ СВІДОМОСТІ
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
МЕТОДИ ПСИХОСЕМАНТИКИ У ПСИХОЛОГІЧНОМУ ДОСЛІДЖЕННІ СВІДОМОСТІ
PSYCHOSEMANTIC METHODSIN PSYCHOLOGICAL STUDY OF CONSCIOUSNESS |
|
Creator |
Дробот, О.; Кафедра педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету
|
|
Subject |
Психосемантика; дослідження свідомості; методи психосемантики; комплекс психосемантичних методів
159.9.015: 159.9.019.2 psychosemantics; studyofconsciousness; psychosemanticmethods; complex of psychosemantic methods. 159.9.015: 159.9.019.2 |
|
Description |
У сфері психологічних досліджень свідомості питання валідного психологічного інструментарію є дуже актуальною проблемою й залишається практично відкритим. На сьогодні дослідження індивідуальних структур значень у свідомості розглядається у напряму психосемантичних досліджень і тому визначення комплексу психосемантичних методів за допомогою якого можна виявити зміст і структуру будь якого виду свідомості постає перед сучасною психологічною наукою. У статті показано, що галуззю досліджень суб’єктивного світу людини є наука психосемантика яка має своє походження від когнітивної психології. Подано опис та обґрунтовано використання наступної групи методів. Метод вербального семантичного диференціала – Семантичний диференціал (СД), метод побудови індивідуальних або групових семантичних просторів (англ. semanticspace) ) був розроблений американськиими вченими на чолі з Ч. Осгудом. Метод особистісних конструктів – методика репертуарних град, (Дж. Келлі), дозволяє реконструювати бачення світу очима суб’єкта. Під особистісними конструктами Дж. Келлі розуміє систему бінарних опозицій, яка використовується суб’єктом для категоризації себе та інших людей. Асоціативний метод, де робиться аналізпсихологічної природи процесів, які лежать в основі асоціацій. Метод візуального семантичного диференціалу (СД) – методика частково керованої семантизації О. Ю. Артем’євої дозволяє реєструвати прояви візуальної семантики, показує ставлення до безсюжетних геометричних зображень.проективний метод – методика «Незакінчені речення»Дж. Сакса та С. Леві, модифікований нами варіант цієї методики був застосований до вивчення професійної свідомості керівника. Описано переваги та недоліки кожного методу. Зроблено висновок о релевантності поданого психосемантичного комплексу методикзавданням дослідження змісту і структури свідомості.
In the sphereof psychological study of consciousness, the matter of valid psychological instruments is a very contemporary problem which remains virtually open. Today, the study of individual structures of meaning sinconscious nessis view edinthedirection of psychosemantic studies, and therefore, definition of a complex of psychosemantic methods allowing to determine the meaning and structure of any consciousness type becomes the task of contemporary psychology. This article show sthat psychosemantics, a science originating from cognitive psychology is a field of study of the human’s subjective world. A description and substantiation of use of the following group of methods was provided. The method of verbal semantic differential – Semantic Differential (SD), a method of building individual or group semantic spaces was developed by American scientists under the leadership of Charles E. Osgood.The method of personalconstructs – the repertory gridtechnique developed by George Kelly allows to reconstruct the vision of the world in the subject’s eyes. Kelly defines personal constructs as a system of binary oppositions used by a subject for categorization of self and other people.The associative method, featuring analysis of psychological nature of processes lying at the core of associations. The method of visual semantic differential (SD), O.Y. Artemieva’smethodofpartiallycontrolledsemantizationallowstoregistermanifestations of visual semantics, showing the attitude toward plotless geometric images. Theprojectivemethod, J. Sax’sandS. Levis’sUnfinishedSentencestechnique; aversionofthistechniquewhichwemodifiedwas used to study professionalconsciousness of managers. The upsides and downsides of each method were described. Aconclusion wasdrawnregardingtherelevance of the psychosemantic complex of methods presented here to the objective of psychological study of the meaning and structure of consciousness. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2018-09-05
|
|
Type |
Рецензована стаття
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/view/12921
10.18372/2411-264Х.12.12921 |
|
Source |
Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка, Психологія; № 12 (2018); 113-118
Вестник Национального авиационного университета. Серия: Педагогика, Психология; № 12 (2018); 113-118 Proceedings of the National Aviation University. Series: Pedagogy, Psychology; № 12 (2018); 113-118 |
|
Language |
uk
|
|
Rights |
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через 6 місяців з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
|
|