Discovering of research-based training system effectiveness in Ukraine
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26293/
|
|
Title |
Discovering of research-based training system effectiveness in Ukraine
|
|
Creator |
Павлюк, Роман Олександрович
Pavliuk, Roman |
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
The research is devoted to the study of research-based training features in the system of higher education in Ukraine. On the basis of electronic survey it was summarized the features of research-based training understanding, its methods, forms, characteristics by teachers and scientists of various universities of Ukraine. It was compared the understanding of Ukrainian scientists and international scientists in the field of research-based training and singled out some gaps in Ukrainian experience of its usage. It was found that Ukrainian educators classified research-based training as a technology of training and a form of organization of training. Ukrainian educators determine objectives/goals of research-based training as an integrated system: research-based training is aimed for development of research skills, critical and analytical thinking, and forming of professional competencies. The forms of application of research-based training and its form of organization is mostly match with the general understanding of the world scientific community: practice oriented education (with an analysis of the data) and the drafting of a research project together with problem-search study are now occasionally used in the practice of higher educational institutions. And in the end it was found absence of substantiated methodological framework of research-based training and the replacement of it by the system of research and scientific activities of students
На основі електронного опитування з-поміж викладачів і науковців різних закладів вищої освіти і наукових установ України визначено розуміння особливостей навчання на дослідницькій основі, його форми, методи, характеристики. Виявлено, що українські науковці класифікують навчання на дослідницькій основі як технологію навчання та як форму організації навчання. Цілями навчання на дослідницькій основі українські вчені визначають: розвиток дослідницьких умінь, критичного та аналітичного мислення та формування професійних компетентностей. Форми реалізації та застосування дослідницького навчання майже повністю збігаються із визначенням зарубіжних дослідників. У ході аналізу були визначено відсутність методологічного базису системи навчання на дослідницькій основі та заміщення цього поняття науково-дослідною роботою студентів На основе электронного опроса среди преподавателей и ученых разных высших учебных заведений и научных учреждений Украины определено понимание особенностей обучения на исследовательской основе, его формы, методы, свойства. Определено, что украинские ученые классифицируют обучение на исследовательской основе как технологию обучения и как форму организации обучения. Целями обучения на исследовательской основе украинские ученые определяют: развитие исследовательских умений, критического и аналитического мышления и формирования профессиональных компетенций. Формы реализации и применения исследовательского обучения почти полностью совпадают с определением зарубежных исследователей. В ходе анализа были определены отсутствие методологического базиса системы обучения на исследовательской основе и замещение этого понятия научно-исследовательской работой студентов |
|
Publisher |
Видавець ПП Лисенко М.М.
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26293/1/R_Pavliuk_ODTDP_1_14_FLIA_ELD.pdf
Павлюк, Роман Олександрович та Pavliuk, Roman (2018) Discovering of research-based training system effectiveness in Ukraine Освіта дорослих. Теорія. Досвід. перспектива, 1 (14). с. 56-67. ISSN 2308-6386 |
|