Запис Детальніше

Навчання історії як освітній простір розвитку критичного мислення учнів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714250/
 
Title Навчання історії як освітній простір розвитку критичного мислення учнів
Studying history as an educational space of pupils`critical thinking development
 
Creator Пометун, Олена Іванівна
Гупан, Нестор Миколайович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Метою даної статті є розкриття потенціалу уроків історії у розвитку критичного мислення учнів, який може бути реалізований за умов спеціальної організації активного навчання учнів. Під критичним мисленням автори розуміють цілеспрямоване, активне, дисципліноване (організоване за певними критеріями) самостійне мислення, котре дозволяє людині ефективно розв’язувати проблеми й приймати обґрунтовані рішення. Серед способів розвику критичного мислення на уроках історії, які аналізуються у статті на конкретних прикладах є: організація вільного обговорення і дискусія, навчання учнів ставити запитання і розпізнавати зв’язки, оцінка інформації, історичних інтерпретацій та джерел, з яких вони надходить. У статті наголошується на необхідності для вчителя урізноманітнити джерела інформації. Відомості, навколо яких будуються міркування учнів, мають подаватись їм усно, письмово, в електронному вигляді, через візуальні джерела, а за можливості й матеріальні пам’ятки історії. Головним завданням вчителя є – поставити запитання і завдання, які б потребували від учнів застосування мисленнєвих операцій високого рівня. Сприятимуть розвитку мислення учнів виконання групових завдань з розв’язання проблем чи творчих проектів із залученням, порівнянням і оцінкою різних джерел історичної інформації. Однак така робота має проводитись послідовно на кожному уроці, використовуючи всі можливості історичного матеріалу.
The purpose of this article is to reveal the potential of history lessons in the development of students’ critical
thinking, which can be realized providing special organization of active learning of students. Under critical thinking, the authors understand the purposeful, active, disciplined (organized according to certain criteria) independent thinking, which allows a person to effectively solve problems and make justified decisions. Among the ways of developing critical thinking in history lessons that are analyzed in the article on concrete examples there are: the organization of free talk and discussion, teaching students to ask questions and recognize the relationships, evaluate information, historical interpretations and the sources from which they come. The article emphasizes the need for the teacher to diversify the sources of information. The information around which students’ reflections are based should be given to them orally, in written, electronic forms, through visual sources, and, if possible, historical artefacts. The main task of the teacher is to ask questions and give tasks, which require from students to use the high-level thinking operations. Development of students’ thinking can be facilitated by performing group tasks for solving problems or creative projects that involve comparing and evaluating various sources of historical information. However, such work should be done consistently in each lesson, using all the possibilities of historical
material.
 
Publisher Печатница ”Fast Print Books”
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714250/1/%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%83%D0%BD%2B%D0%B3%D1%83%D0%BF%D0%B0%D0%BD.pdf
- Пометун, Олена Іванівна and Гупан, Нестор Миколайович (2018) Studying history as an educational space of pupils`critical thinking development Хуманитарни Балкански изследвания, 1. pp. 60-63.