Основні напрями розвитку гуманітарної освіти в умовах компетентнісного підходу
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/714525/
|
|
Title |
Основні напрями розвитку гуманітарної освіти в умовах компетентнісного підходу
Basic directions of development of humanitarian education in conditions of competence approach |
|
Creator |
Барановська, Олена Володимирівна
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Статтю присвячено аналізу можливостей фундаменталізації й гуманітаризації навчання в профільній школі в умовах компетентнісного підходу. Аналізується проблема компетентнісно спрямованого навчання в сучасній загальноосвітній школі. Розглядаються загальні підходи до проблеми фундаменталізації змісту освіти в старшій школі. Аналізується поняття «фундаменталізація змісту гуманітарних предметів». У статті розглядається поняття «гуманітарна освіта» як пріоритетний розвиток загальнокультурних компонентів у змісті освіти, спрямованих на формування особистісної зрілості учнів. Доводиться необхідність трансформації змісту освіти в основній школі. Визначаються очікувані результати гуманітарної освіти: самовизначення в оточуючому світі; ціннісні орієнтації; творче застосування сформованих компетентностей; особистісні якості, позитивна життєва позиція.
This article analyzes the possibilities of fundamentalization and the humanization of education in profile schools in the competence approach. The problem of competence approach of the directed studies is analysed at modern general school. General approaches are examined to the problem of fundamentalization of contents of education at senior school. A concept «fundamentalization of contents of humanitarian objects» is analysed. A concept «liberal education» as priority development of the general cultural components in contents of education, sent to forming of personal maturity of school childrens, is examined in the article. There is a necessity of transformation of contents of education for basic school. The expected results of liberal education are determined: selfdetermination in the surrounding world; valued orientations; creative application of formed competences; personality quality, positive vital position. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/714525/1/BOV_2013_UMiLSh_07.pdf
- Барановська, Олена Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0788-8511 <http://orcid.org/0000-0002-0788-8511>) (2013) Basic directions of development of humanitarian education in conditions of competence approach Українська мова і література в школі, 7. pp. 51-54. |
|