Запис Детальніше

Фундаменталізація і гуманітаризація змісту освіти у профільній школі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714526/
 
Title Фундаменталізація і гуманітаризація змісту освіти у профільній школі
Fundamentalization and humanization of the content of education in the profile school
 
Creator Барановська, Олена Володимирівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено аналізу можливостей фундаменталізації та гуманітаризації навчання у профільній школі. Розглядаються загальні підходи до проблеми фундаменталізації змісту освіти в старшій школі. Аналізується поняття «фундаменталізація змісту гуманітарних предметів». У статті розглядається поняття «гуманітарна освіта» як пріоритетний розвиток загальнокультурних компонентів у змісті освіти, спрямованих на формуван- ня особистісної зрілості учнів. Доводиться необхідність трансформації змісту освіти в старшій школі. Визначаються очікувані результати гуманітарної освіти: самовизначення в оточуючому світі; ціннісні орієнтації; творче застосування сформованих компетентностей; особистісні якості, позитивна життєва позиція.
This article analyzes the possibilities of fundamentalization and the humanization of education in profile schools. The problem of competence approach of the directed studies is analysed at modern general school. General approaches are examined to the problem of fundamentalization of contents of education at senior school. A concept «fundamentalization of contents of humanitarian objects» is analysed. A concept «liberal education» as priority development of the general cultural components in contents of education, sent to forming of personal maturity of schoolchildrens, is examined in the article. There is a necessity of transformation of contents of education for basic school. The expected results of liberal education are determined: self-determination in the surrounding world; valued orientations; creative application of formed competences; personality quality, positive vital position.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714526/1/BOV_DTiP_2013.pdf
- Барановська, Олена Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0788-8511 <http://orcid.org/0000-0002-0788-8511>) (2013) Fundamentalization and humanization of the content of education in the profile school Дидактика: теорія і практика. pp. 15-24.