Власний канал на YOUTUBE: аспекти моніторингу
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26312/
http://www.librinfosciences.knukim.edu.ua |
|
Title |
Власний канал на YOUTUBE: аспекти моніторингу
Personal channel on YOUTUBE: aspects of monitoring Собственный канал на YOUTUBE: аспекты мониторинга |
|
Creator |
Братусь, Іван Вікторович
Свердлик, Зоряна Михайлівна |
|
Subject |
Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
|
|
Description |
The article analyzes the main functions of monitoring YouTube video hosting, in particular, the authors’ experience of video hosting for educational purposes. The authors focused on studying the principles of creating and maintaining their own YouTube channel, optimizing content search, building high-quality models of playlists. It is noted that when designing your own YouTube channel, it must be understood that this innovative product is based on dynamic content modifcation and should take into account the needs of the end user. The present research analyzes the toolbars that control the content of the channel on the YouTube video hosts, namely, Creative Studio and New Creative Studio (Beta), which are distinguished by graphic design and functional specifcations that provide the ability to adapt to a particular user. The present research studies video identifers on YouTube, which make it possible to monitor video resources by various features: novelty (publication time), number of views, user priorities. The authors paid special attention to the system of internal identifcation of videos on the YouTube channel, represented by the following identifers: unique alphanumeric combinations, which are additionally used to integrate YouTube services into others. From a technical point of view, it signifcantly simplifes the grouping of content, exact search and eliminates falsifcation. Attention is drawn to copyright infringement issues on YouTube and possible ways to avoid them. It is noted that any attempt to use fragments from other sources, as is generally the case with popular contemporary musical and feature flms, may lead to blocking your own YouTube channel. One way to avoid blocking someone else’s video content is by monetization policy, which involves distributing revenue from advertising between YouTube and the owner. The authors concluded that the use of video content, in particular for educational purposes, is a promising direction for further research and requires a more detailed study for practical application. У статті проаналізовано основні функції моніторингу відеогостинґу YouTube. Зокрема, використано авторський досвід роботи з відеогостинґом в освітніх цілях. Особливу увагу автори зосередили на дослідженні принципів створення та підтримки власного каналу YouTube, оптимізації пошуку контенту, побудові якісних моделей списків відтворення. Зауважено, що при формуванні власного каналу YouTube необхідно розуміти, що цей інноваційний продукт базується на динамічній видозміні контенту і має враховувати потреби кінцевого споживача. Розглянуто панелі інструментів, що дають змогу управляти контентом каналу на відеогостинґу YouTube – «Творча студія» та «Нова творча студія» (бета), які відрізняються графічним оформленням і функціональними специфікаціями, забезпечують можливість адаптації під конкретного користувача. Були досліджені ідентифікатори відео на YouTube, завдяки яким моніторинг відеоресурсів можливо здійснювати за різними критеріями: новизною (часом публікації), кількістю переглядів, пріоритетами користувача. Особливу увагу автори приділили системі внутрішньої ідентифікації відео на каналі YouTube, представленої ідентифікаторами – унікальними комбінаціями літер і цифр, які додатково використовуються для інтеграції сервісів YouTube в інші. З технічної точки зору це значно спрощує групування контенту, точний пошук та унеможливлює фальсифікацію. Розглянуто питання про дотримання авторського права. Зауважено, що при будьякій спробі використання фрагментів з інших джерел, як правило, це стосується популярних сучасних музичних творів та художніх фільмів, можливе блокування власного каналу YouTube. Одним зі способів уникнення блокування при використанні чужого відеоконтенту є політика монетизації, що передбачає розподіл прибутку від реклами між YouTube та власником. Зроблено висновок, що використання відеоконтенту, зокрема в освітніх цілях, є перспективним напрямом подальших наукових досліджень і потребує детальнішого вивчення для втілення у практику. В статье проанализированы основные функции мониторинга видеогостинґу YouTube. В частности, использовано авторский опыт работы с видеогостинґом в образовательных целях. Особое внимание авторы сосредоточили на исследовании принципов создания и поддержки собственного канала YouTube, оптимизации поиска контента, построении качественных моделей списков воспроизведения. Замечено, что при формировании собственного канала YouTube необходимо понимать, что этот инновационный продукт базируется на динамической видоизменению контента и должен учитывать потребности конечного потребителя. Рассмотрены панели инструментов, позволяющих управлять контентом канала на видеогостинґу YouTube - «Творческая студия» и «Новая творческая студия» (бета), которые отличаются графическим оформлением и функциональными спецификациями, обеспечивают возможность адаптации под конкретного пользователя. Были исследованы идентификаторы видео на YouTube, благодаря которым мониторинг видеоресурсов возможно осуществлять по различным критериям: новизной (время публикации), количеству просмотров, приоритетами пользователя. Особое внимание авторы уделили системе внутренней идентификации видео на канале YouTube, представленной идентификаторами - уникальными комбинациями букв и цифр, дополнительно используются для интеграции сервисов YouTube в другие. С технической точки зрения это значительно упрощает группировки контента, точный поиск и делает невозможным фальсификацию. Рассмотрены вопросы о соблюдении авторского права. Замечено, что при будьякий попытке использования фрагментов из других источников, как правило, это касается популярных современных музыкальных произведений и художественных фильмов, возможна блокировка собственного канала YouTube. Одним из способов избежать блокировки при использовании чужого видеоконтента политика монетизации, предусматривающий распределение прибыли от рекламы между YouTube и владельцем. Сделан вывод, что использование видеоконтента, в частности в образовательных целях, является перспективным направлением дальнейших научных исследований и требует детального изучения для воплощения в практику. |
|
Publisher |
Київський національний університет культури і мистецтв
|
|
Date |
2018-12-16
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26312/1/I_Bratus_Z-Sverdlyk_UGZBIIDN_.pdf
Братусь, Іван Вікторович та Свердлик, Зоряна Михайлівна (2018) Власний канал на YOUTUBE: аспекти моніторингу Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук (2). с. 78-88. ISSN 2616-7654 (Print) |
|