Запис Детальніше

Особливості навчального процесу дітей з порушеннями слуху на етапі становлення Української незалежної держави

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714467/
http://aqce.com.ua/vipusk-n9-2017/
 
Title Особливості навчального процесу дітей з порушеннями слуху на етапі становлення Української незалежної держави
Feature of educational process of children with violations of rumor on the stage of becoming of the Ukrainian independent state
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті розкрито особливості навчального процесу дітей з порушеннями слуху. Автор звертає увагу на те, що лише умовах незалежності України стала можливість вивчати предметно жестову мову. Показано державну освітню політику яка в 1991–2010 рр. спрямовувалася на те, щоб не залишити поза увагою жодної ланки виховної й освітньої роботи та вважалася невід’ємною ідеологічною складовою культури всього багатонаціонального українського народу. Зміст і стан роботи початкової та середньої освіти спеціальних шкіл був спрямований на умови відродження, збереження культури та рідної мови дітей з порушеннями слуху. Представлено яке велике значення предмету «Українська жестова мова» у навчанні та житті дітей з порушеннями слуху.
Автор статті зазначає, що здійснюючи завдання всебічного розвитку особистості кожного учня, загальноосвітня школа в умовах незалежності України і вчитель намагалися дати знання дітям з порушеннями слуху жестової мови не лише на рівні предмету, а й на індивідуальних заняттях.
In the article the features of educational process of children are exposed with violations of rumor. An author pays attention to that only terms of independence of Ukraine possibility to study a gesture language in detail became. A public educational policy is shown that in 1991-2010 headed for that, not to leave out of eyeshot not a single link of educator and educational work and was considered inalienable ideological making culture of all multinational Ukrainian people. The table of contents and state of work of primary and middle education of the special schools was sent to the terms of revival, maintenances of culture and the mother tongue of children with violations of rumor. What large value of object is presented "gesture Ukrainian" in studies and life of children with violations of rumor.
The author of the article marks that carrying out the task of all-round development to personality of every student, general school in the conditions of independence of Ukraine and teacher tried to give knowledge to the children with violations of rumor of gesture language not only at the level of object but also on individual employments.
Becoming of the independent Ukrainian state is reliable defenses of children with violation of rumor. Development of independent Ukraine opened new prospects for the revival. To put with the special necessities as a constituent of people of Ukraine is the competent subjects of political process.
At special school basis of the differentiated teaching are the oriented studies on the necessities of children and uses of various forms of organization of educational process. It going near teaching, oriented to the necessities of children. One of such necessities was a gesture language that from the moment of independence entered the curriculum of schools for deaf children.
Valuable in a curriculum was and that the envisaged clock was on extra-time on educational objects, optional classes, individual employments and consultations. Carrying out the task of all-round development to personality of every student, general school in the conditions of independence of Ukraine and teacher tried to give knowledge to the children with violations of rumor of gesture language not only at the level of object but also on individual employments.
 
Publisher ПП Медобори-2006
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714467/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C.%20272-280.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>) (2017) Feature of educational process of children with violations of rumor on the stage of becoming of the Ukrainian independent state Actual issues of correctional education (pedagogical sciences), 2 (9). pp. 272-280. ISSN 2413-2578