Запис Детальніше

Підручник економіки як основа компетентнісного навчання в ліцеї

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714510/
http://ipvid.org.ua/products/2018_2/article.php
 
Title Підручник економіки як основа компетентнісного навчання в ліцеї
Textbook as the basis of competently teaching economics at the senior school
Учебник экономики как основа компетентнистного обучения в старшей школе
 
Creator Назаренко, Тетяна Геннадіївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглядаються основні засади компетентністного навчання економіки в ліцеї та способи його результативного здійснення в змісті підручника. Проведений аналіз освітнього процесу в ліцеї надав можливість дослідниці розкрити різноманітні методичні прийоми, що формують економічну компетентність учнів засобом навчальної економічної інформації в змісті підручника. Авторка схарактеризувала складові методичної системи, що заподіяють сформувати в учнів економічну компетентність через зміст підручника з економіки, що застосовується в освітньому процесі ліцею. Стаття розкриває також й шляхи запровадження компетентністного підходу на уроках економіки в ліцеї засобом текстів та ілюстрацій підручника та висвітлює навчально-пізнавальний та виховний потенціал економіки через методику навчання.
The article deals with the main principles of the methodological system of competency-based teaching of economics in senior school and ways of its effective implementation in the content of the textbook.
The analysis of the educational process in senior school made it possible to disclose various methodological methods that form the economic competence of students with the help of educational economic information, which is contained in the textbook. The author of the article describes the elements of the methodical system that will form the economic competence of senior pupils through the textual and illustrative content of the textbook on economics. The article also demonstrates the guidelines for conducting lessons in the economy in senior school and highlights the educational, cognitive and educational potential of the economy through the method of competent education.
Economics as a study subject examines a methodological problem that eliminates contradictions between students' perceptions of economics as a science with its subject of research and information on the diversity of economic and social life, and a particular subject studying complex economic skills, such as how to manage an economy, how to build their own economic activity, how to establish economic relations, etc. Economic education in modern educational institutions requires a teacher to choose a methodological system for economics education. New concepts and standards are created, in which not only content but also requirements for learning outcomes are reflected. The methodology of economics education has accumulated enough problems that require special research. Among them is the problem of updating methods, means and forms of organization of educational process.
The main objective of economic education is the formation of students in economic thinking, and its result - economically grounded practical activity, determined by the level of economic competence.
Competency education is also promising because, with this approach, educational activities acquire research and practical-oriented character and become the subject of assimilation itself. Pedagogical experience convinces that key competencies are formed only in the process of gaining experience in their own activities, therefore the educational environment must be structured in such a way that the senior school students find themselves in situations that contribute to its formation.
В статье рассматриваются основные принципы компетентностного обучения экономики в старшей школе и способы его результативной реализации в содержании учебника. Проведенный анализ учебного процесса в старшей школе дал возможность автору статьи раскрыть различные методические приемы, которые формируют экономическую компетентность учащихся с помощью обучающей экономической информации, что содержится в учебнике. Исследователем данной проблемы охарактеризованы элементы методической системы, которые будут формировать у старшеклассников экономическую компетентность через текстовое и иллюстративное содержание учебника по экономике. Статья также демонстрирует ориентиры проведения уроков экономики в старшей школе и освещает учебно-познавательный и воспитательный потенциал экономики через методику компетентносного обучения.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714510/1/e33c4852c519eab49cd668d820427c39.pdf
- Назаренко, Тетяна Геннадіївна (2018) Textbook as the basis of competently teaching economics at the senior school Проблеми сучасного підручника, 21. pp. 294-304. ISSN 2411-1309