Запис Детальніше

Концептуалізація проблематики корпоративної соціальної відповідальності

Dspace iRKNEU

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Концептуалізація проблематики корпоративної соціальної відповідальності
Conceptualization of corporate social responsibility problems
 
Creator Ковтун, Віта Петрівна
Kovtun, Vita
Ковтун, Вита Петровна
 
Subject соціальна відповідальність
корпоративна соціальна відповідальність
корпоративне громадянство
корпоративна соціальна діяльність
корпоративна соціальна сприйнятливість
концепція зацікавлених сторін
корпоративна стійкість
social responsibility
corporate social responsibility
corporate citizenship
corporate social activity
corporate social responsiveness
concept of stakeholders
corporate sustainability
005.35
 
Description Розглянуто актуальні проблеми корпоративної соціальної відповідальності (КСВ), які вимагають глибокого осмислення з метою розробки заходів щодо практичної реалізації соціально відповідальної поведінки бізнес-структур. Здійснено аналіз генезису і змісту основних концепцій КСВ, що дозволило виявити «ядерні» і альтернативні теорії. Проаналізовано основні підходи, що сформувалися в роботах західних дослідників КСВ, здійснена спроба систематизації зазначених підходів на основі співвідношення їх сутності та теоретичного змісту.
The main purpose of the article is to research conceptual approaches to understanding the essence of corporate social responsibility (CSR) as a factor in the effective economic development of the business environment. The article identifies the growing role of corporate social responsibility in ensuring sustainable development of the society. The article emphasizes the importance and relevance of CSR consideration of issues that are confirmed by numerous national and international initiatives in this area, the creation of national and international research centers, discussion of social responsibility and sustainable development in areas leading index. The article analyzes the genesis and content of the basic concepts of CSR, which allowed to identify "nuclear" and alternative theories, which were systematized on the basis of the correlation between their essence and the theoretical content. Summarizing the research of the concepts of CSR, the article proved that in the process of evolution of views on the phenomenon of CSR, the corresponding concept has not lost its relevance, independence and identity. However, the basic provisions of this concept have undergone a certain transformation under the influence of numerous alternative concepts that enriched its content, specified some aspects and made it practically applicable. As the conclusion, the article emphasizes that the formation of a conceptual model of CSR, which reflects the dominant approaches to understanding its nature and content and their respective perceptions of subjects, object, sphere of manifestation and principles of CSR, has not only a great theoretical but also practical meaning.
 
Publisher Хмельницький національний університет
 
Date 2019-02-08T09:29:57Z
2019-02-08T09:29:57Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Ковтун В. П. Концептуалізація проблематики корпоративної соціальної відповідальності / Ковтун В. П. // Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки : наук. журн. / [редкол.: М. Є. Скиба (голов. ред.) та ін.]. – Хмельницьк, 2018. – № 3, т. 2. – С. 136–140.
2307-5740
http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/27206
 
Language uk