Емпіричні і теоретичні узагальнення в навчанні геометріїї
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/714629/
http://undip.org.ua/news/library/zbirniki_detail.php?ID=3884 |
|
Title |
Емпіричні і теоретичні узагальнення в навчанні геометріїї
Эмпирические и теоретические обобщения в обучении геометрии Empirical and theoretical generalizations in the study of geometry |
|
Creator |
Бурда, Михайло Іванович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Досліджувалась проблема взаємообумовленості змісту геометрії у профільній школі і типу мислення учня. Рівень змісту (стандарту, академічний, профільний) проектує певний тип мислення (переважно емпіричний чи теоретичний), і навпаки — останній враховується при відборі змісту. Мислення учня реалізується в його навчальній діяльності, яка включає компоненти: мотиваційний; змістовий; процесуально-операційний; прогностичний. Залежно від змісту компонентів у навчальній діяльності переважають теоретичні (раціональні, змістові) або емпіричні (чуттєво-предметні) узагальнення. Исследовалась проблема взаимообусловленности содержания геометрии в профильной школе и типа мышления ученика. Уровень содержания (стандарта, академический, профильный) проектирует определенный тип мышления (преимущественно эмпирический или теоретический), и наоборот - последний учитывается при отборе содержания. Мышление ученика реализуется в его учебной деятельности, которая включает компоненты: мотивационный; содержательный; пропроцессуально-операционный; прогностический. В зависимости от содержания компонент в учебной деятельности преобладают теоретические (рациональные, содержанию) или эмпирические (чувственно-предметные) обобщение. The problem of interdependence of the content of geometry was studied in the profile school and the type of student thinking. Content level (standard, academic, profile) designs a certain type of thinking (predominantly but empirical or theoretical), and vice versa - the latter is taken into account when selecting content. The student's thinking is realized in his teaching activity, which includes components: motivational; meaningful; about- operational and operational; prognostic Depending on the content of the component. In educational activities, theoretical (rational, content) or empirical (sensory-subject) generalization. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/714629/1/239-242_1-2.pdf
- Бурда, Михайло Іванович (2015) Empirical and theoretical generalizations in the study of geometry In: Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2015 рік Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 239-240. ISBN 978-966-644-398-5 |
|