Запис Детальніше

Географічна складова у змісті вітчизняної початкової освіти (перша половина ХХ століття)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714617/
 
Title Географічна складова у змісті вітчизняної початкової освіти (перша половина ХХ століття)
The Geographical constituent in the content of domestic primary education (first half of XX century)
 
Creator Науменко, С.О.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
93/94 History
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Інститут педагогіки НАПН України, Київ, 2011.
У дисертації здійснено комплексний історико-педагогічний аналіз розвитку географічної складової у змісті вітчизняної початкової освіти в першій половині ХХ ст. Проаналізовано зміст навчальних планів, програм, підручників, навчальних і методичних посібників з географії і природознавства для початкової ланки освіти 1900–1948 рр. та історико-педагогічні праці. Виділено чотири періоди розвитку географічної складової змісту вітчизняної початкової освіти в першій половині ХХ ст.: І період (1900–1917 рр.) – розвиток географічного змісту початкової освіти на українських землях в умовах боротьби за створення національної школи; ІІ період (1917–1920 рр.) – розбудова географічної складової змісту початкової освіти в Україні в умовах становлення національної системи освіти; ІІІ період (1919–1931 рр.) – розвиток географічного змісту початкової освіти в УСРР в умовах шкільних освітніх експериментів й новаторства; ІV період (1931–1948 рр.) – реформування географічної складової у змісті початкової освіти в УРСР в умовах становлення радянської школи. Визначено чинники, які впливали на географічний зміст початкової освіти в кожний виділений період. Виявлено напрями застосування позитивних аспектів розвитку географічної складової у змісті вітчизняної початкової освіти першої половини ХХ ст. для сучасного реформування початкової ланки освіти.
The dissertation for the candidate degree of pedagogical sciences in specialty 13.00.01 – The General Pedagogy and the History of Pedagogy. – Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, 2011.
In this dissertation was accomplished the complex historical and pedagogical analysis research as to development of geographical constituent in the content of domestic primary education in the first part of XX century. The content of educational plans, programs, and textbooks, educational and methodical manuals of geographical and natural history for primary chain of education in 1900–1948 was analyzed as well pedagogical history works. The four periods were outlined in developing of the geographical constituent of domestic primary education content in the first part of XX century: I period (1900–1917) – developing of the geographical content in primary education on Ukrainian lands in the conditions of struggling for creation of national school; II period (1917–1920) – building of the geographical constituent in the content of domestic primary education in Ukraine in the conditions of establishing of the national system of education; III period (1919–1931) – developing of the geographical content of primary education in Ukrainian Socialistic Soviet Republic under conditions of school educational experiments and innovations; IV period (1931–1948) – reformation of the geographical constituent in the content of primary education in Ukrainian Soviet Socialistic Republic under conditions of establishing of Soviet school. The factors which had influence on geographical content of primary education were pointed out in each outlined period. The directions of applying of the positive aspects of the geographical constituent development in the content of the national primary education in the first half of the twentieth century for the modern reform of primary-level education were determined.
 
Date 2011
 
Type Thesis
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714617/1/aref_Naumenko_S_O.pdf
- Науменко, С.О. (orcid.org/0000-0002-8279-4427 <http://orcid.org/0000-0002-8279-4427>) (2011) The Geographical constituent in the content of domestic primary education (first half of XX century) Dissertation candidate2 thesis, Інститут педагогіки.