Запис Детальніше

Сучасний етап модернізації змісту початкової освіти: український досвід

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714619/
 
Title Сучасний етап модернізації змісту початкової освіти: український досвід
The present-day stage modernisation of the content of primary school education: Ukrainian experience
 
Creator Savchenko, Оleksandra
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті висвітлено український досвід модернізації змісту початкової освіти, починаючи з 2014 року. Автор характеризує новий державний стандарт, що ґрунтується на положеннях Закону «Про освіту» (2017) та концепції нової української школи (2016). Компетентний підхід, застосований у Держстандартах, стає важливим у встановленні зв'язку між результатами навчання та вибором відповідного змісту, використанням різних форм і методів навчання, способів оцінки навчальних досягнень учнів. Висвітлено інноваційний алгоритм побудови стандарту, тобто від обов'язкових результатів початкової освіти в державних стандартах до очікуваних результатів у типових освітніх програмах; зміст, форми, методи, які є засобом досягнення різних видів освітніх результатів. Автор підкреслює широку участь усіх зацікавлених сторін (Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, педагоги, батьки) під час розроблення Державного стандарту.
The article highlights the Ukrainian experience of modernizing the content of primary education starting from 2014. The author characterizes the new State Standard that is based on the provisions of the Law “On Education” (2017) and the Concept of the New Ukrainian School (2016). The competence-based approach applied in the State Standards becomes an instrumental one in establishing the connection between educational outcomes and the selection of relevant content, the use of various forms and methods of instruction, and ways of assessing the educational achievements of pupils. The author highlights an innovative algorithm for constructing a standard, i.e. from obligatory outcomes of primary education in the state standards to the expected outcomes in typical educational programs; content, forms, methods that are the means to achieve different types of educational outcomes. The author stresses the wide participation of all stakeholders (the Ministry of Education and Science of Ukraine, National Academy of Educational Sciences of Ukraine, educators, parents) during developing the State Standard.
 
Date 2018
 
Type Conference or Workshop Item
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714619/1/Curriculum_I%C8%98E-157-162.pdf
- Savchenko, Оleksandra (2018) The present-day stage modernisation of the content of primary school education: Ukrainian experience In: School Curriculum: Challenges and Development Opportunities: The Materials of the International Scientific Conference, 7-8 December 2018, м. Кишинів, Республіка Молдова.