Optimization of physical education curriculumfor students with disabilities on the part of health
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26409/
|
|
Title |
Optimization of physical education curriculumfor students with disabilities on the part of health
Оптимізація навчальної програми з фізичного виховання студентів, які мають відхилення з боку здоров'я Оптимизация учебной программы по физическому воспитанию студентов, имеющих отклонения со стороны здоровья. |
|
Creator |
Biletska, Viktoriia
Pryimakov, Alexandr Pryimakova, Olga |
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
The purpose of research - to identify ways to optimize the physical education curriculum for students with poor health, with diseases of the cardio-vascular system.To achieve the goal, we used the following methods: analysis of scientific and methodological literature, regulatory - legal documents, programs of physical training for higher education institutions, summarizing the experience of pedagogical practice, the method of analysis of medical records, physiological, pedagogical methods, methods of mathematical statistics. The studies were conducted at the National Aviation University, first-year students with health status variations (n = 386) were examined.In the process of physical education students with diseases of the cardiovascular system, use of special funds training, depending on the nosology of the disease in order to normalize the process of adaptation of the cardiovascular system, enhance the effects of energy and regenerative mechanisms, restoration of disturbed functions and structure. Physical exercises used in the course of physical education of students with disabilities, increase the body's resistance to various stress factors by creating psychological relaxation and improve emotional state, contribute to the development of physiological functions and motor characteristics, thus improving the level of mental and physical health of students.The use of different types of fitness in the process of physical education students with poor health can only increase the motivation for holding various kinds of physical activity, but also to attach to a healthy lifestyle in order to improve the adaptation of the organism to stress students in learning and future professional activity.
Мета дослідження - визначення шляхів оптимізації навчальної програми фізичного виховання для студентів з захворюваннями серцево-судинної системи. В роботі використовувалися методи аналізу наукової та методичної літератури, нормативно-правових документів, програм з фізичної культури для вищих навчальних закладів, аналізу медичних записів, фізіологічні та педагогічні методи досліджень. Обстежувалися студенти першого курсу Національного авіаційного університету (n = 386). Результати досліджень показали, що використання в процесі фізичного виховання різних видів фітнесу, підвищує стійкість організму студентів до різних стресових факторів шляхом створення психологічної релаксації і поліпшення емоційного стану, сприяє вдосконаленню фізіологічних функцій і моторики студентів, покращує рівень їх психічного і фізичного здоров'я, підвищує мотивацію студентів до проведення різних видів фізичної активності, а також до здорового способу життя. Цель исследования - определение путей оптимизации учебной программы физического воспитания для студентов с заболеваниями сердечно-сосудистой системы. В работе использовались методы анализа научной и методической литературы, нормативно-правовых документов, программ по физической культуре для высших учебных заведений, анализа медицинских записей, физиологические и педагогические методы исследований. Обследовались студенты первого курса Национального авиационного университета (n = 386). Результаты исследований показали, что использование в процессе физического воспитания различных видов фитнеса, повышает устойчивость организма студентов к различным стрессовым факторам путем создания психологической релаксации и улучшения эмоционального состояния, способствует совершенствованию физиологических функций и моторики студентов, улучшает уровень их психического и физического здоровья,повышает мотивацию студентов к проведению различных видов физической активности, а также к здоровому образу жизни. |
|
Publisher |
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26409/1/V_Biletska_A_Pryimakov_O_Pryimakova_NCHNPUD_3K97_FZFVS.pdf
Biletska, Viktoriia та Pryimakov, Alexandr та Pryimakova, Olga (2018) Оптимізація навчальної програми з фізичного виховання студентів, які мають відхилення з боку здоров'я Науковий часопис Національного пед. Універс. ім. М.П. Драгоманова. Серія 15: Наук.-пед. проблеми фіз. культури (фізична культура і спорт). – Київ, (3К(97)). с. 9-12. ISSN 2311-2220 |
|