Розлади, зумовлені стресом і травмою: інтегративний підхід
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/714552/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-14/tom-14-vipusk-1 |
|
Title |
Розлади, зумовлені стресом і травмою: інтегративний підхід
Расстройства, вызванные стрессом и травмой: интегративний подход The stress-related and trauma related disorders: an integrative approach |
|
Creator |
Лукомська, Світлана Олексіївна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Дану статтю присвячено інтегративному підходу до діагностики та психокорекції розладів, зумовлених стресом і травмою. Проаналізовано поняття екстремальності, екстремальних ситуації та їх зв’язку із травматичними подіями і чинниками, що зумовлюють стрес; охарактеризовано ситуації небезпеки, що супроводжуються виникненням безпосередньої загрози здоров'ю або життю людини як умови розвитку розладів, пов’язаних із травмою та ситуації невизначеності, характерні для потрапляння людини у невідому обстановку як чинник розвитку розладів, зумовлених стресом. Визначено діагностичні критерії тривожних і пов'язаних із страхом розладів, гострої реакції на стрес, ПТСР, пролонгованої реакції горя і розладів адаптації за МКХ-11 і DSM-5; окреслено стратегії зниження стресу, протективні фактори, що мінімізують негативний вплив стресів і психотравми на функціонування людини; охарактеризовано принципи надання психологічної допомоги при розладах, зумовлених стресом і травмою.
Статья посвященапроблеме интегративного подхода к диагностике и психокоррекции расстройств, обусловленных стрессом и травмой. Проанализированы понятия экстремальности, экстремальных ситуации и их связи с травматическими событиями и факторами, обуславливающими стресс; охарактеризованы ситуации опасности, сопровождающиеся возникновением непосредственной угрозы здоровью или жизни человека как условия развития расстройств, связанных с травмой и ситуации неопределенности, характерные для попадания человека в неизвестную обстановку как фактор развития расстройств, обусловленных стрессом. Определены диагностические критерии тревожных и связанных со страхом расстройств, острой реакции на стресс, ПТСР, пролонгированной реакции горя и расстройств адаптации МКБ-11 и DSM-5, обозначены стратегии снижения стресса, протективные факторы, минимизирующие негативное влияние стрессов и психотравмы на функционирование человека; охарактеризованы принципы оказания психологической помощи при расстройствах, обусловленных стрессом и травмой. Traumatic life events are common among persons. In recent years there has been a growing awarenessof the importance of trauma in shaping the course ofpeople's lives. Restoring social and behavioral functioning after disasters and situations of masscasualty has been extensively explored overthe last few decades. According to classical conditioning theory, the traumatic event serves as an unconditioned stimulus that evokes an immediate and "hardwired" response from the organism (unconditioned response).Physiological activation during stressful events may play a central role in the pathogenesis of illness. No evidence–based consensus has been reached to date with regard toeffective interventions for use in the immediate and the post mass traumaphases. Because a traumatic or highly stressful event often causes profound changes in a person's outlook, often stays highly accessible for years, and often comes to mind spontaneously in response to internal and external cues, it may be perceived as a major causal agent and thus as a highly salient turning point in the person's life. However, at the same time, having a trauma as a salient turning point in the life story may lead to oversimplifications. It may cause the person to focus on those aspects of his or her current life conditions that can be explained by reference to the trauma, and to ignore aspects that defy such causal attributions.Weidentified five empirically supported intervention principles that should be usedto guide and inform intervention and prevention efforts at the early to stages: a sense of safety, calming, a sense of self– andcommunity efficacy, connectedness,hope. Scarcity of available resources, inequities in their distribution, and inefficiencies in their use pose the three main obstacles to better mental health, especially in low-income and middle-income countries. |
|
Publisher |
"ПП Лисенко М.М."
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/714552/1/%D0%9B%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf
- Лукомська, Світлана Олексіївна (orcid.org/0000-0002-0360-6484 <http://orcid.org/0000-0002-0360-6484>) (2018) The stress-related and trauma related disorders: an integrative approach Актуальні проблеми психології, 1 (14). pp. 187-198. ISSN 2072-4772 |
|