Запис Детальніше

Реалізація державної освітньої політики щодо дітей з особливими освітніми потребами: зарубіжні підходи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714558/
 
Title Реалізація державної освітньої політики щодо дітей з особливими освітніми потребами: зарубіжні підходи
Implementation of public educational policy for children with special educational need: global approaches
 
Creator Лукіна, Т.О.
Шошова, А.Г.
 
Subject 35 Public administration. Government.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Метою статті є порівняльний аналіз моделей реалізації державної освітньої політики щодо запровадження інклюзивної освіти у країнах Європи. Проаналізовано процеси формування сучасних уявлень про сутність та призначення інклюзивної освіти як способу реалізації принципу рівності прав і можливостей усіх громадян щодо здобуття освіти. Розкрито поняття «діти з особливими освітніми потребами» у вітчизняній та зарубіжній практиці інклюзивної освіти. Досліджено зарубіжний досвід та розкрито шляхи впровадження моделей реалізації державної освітньої політики щодо дітей з особливими освітніми потребами в Україні. Проаналізовано сучасний стан запровадження інклюзивної освіти в Україні за результатами моніторингового дослідження, проведеного упродовж 2010-2012 років відділенням моніторингових досліджень освітньої галузі Інституту інноваційних технологій і змісту освіти за наказом МОН України. Проблема запровадження інклюзивної освіти в Україні розглядається як складна й багатогранна, вона потребує розгляду з позицій соціальної політики загалом та освітньої зокрема, а також державного управління освітою, педагогіки і психології.
The aim of the article is a comparative analysis of models of realization of the state educational policy on introduction of inclusive education in Europe. Analyzes the process of formation of modern ideas about the essence and purpose of inclusive education as a way of implementing the principle of equal rights and opportunities for all citizens to receive education. Discloses the concept of «children with special educational needs» in domestic and foreign practice of inclusive education.
Studied foreign experience and discovered ways of introducing models of implementation the public education policy for children with special educational needs in Ukraine. The current state of implementation of inclusive education in Ukraine on the results of monitoring research, which is conducted during 2010-2012 of the Department of monitoring researches in the education of the Institute of innovative technologies and content of education by the order of Ministry of education and science of Ukraine characterized. Inclusive education in Ukraine is presented as a complex, multifaceted problem that requires consideration from the standpoint of social policy in general and education in particular, as well as public administration ща education, pedagogy and psychology.
 
Publisher ОРІДУ НАДУ
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714558/1/apdyo_2014_3_23.pdf
- Лукіна, Т.О. (orcid.org/0000-0002-3802-6666 <http://orcid.org/0000-0002-3802-6666>) and Шошова, А.Г. (2014) Implementation of public educational policy for children with special educational need: global approaches Актуальні проблеми державного управління, 3. pp. 96-101.