Запис Детальніше

Шляхи утвердження в Україні особистісно орієнтованої парадигми шкільної освіти: психолого-педагогічний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714607/
http://osvitologia.kubg.edu.ua/numbers/26-arkhiv-nomeriv-2016-roku/50-5-2016-roku.html?showall=&start=23
 
Title Шляхи утвердження в Україні особистісно орієнтованої парадигми шкільної освіти: психолого-педагогічний аспект
Ways of affirming in Ukraine a personality-oriented paradigm of school education: a psychological and pedagogical aspect
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У контексті висвітлення розроблюваних в Україні в останній третині ХХ ст. ідей індивідуалізації шкільної освіти та їх упровадження в навчально-виховний процес розкрито маловивчений аспект – внесок українських психологів у дослідження шляхів і способів індивідуалізації навчання, здійснений наприкінці 1980-х – у першій половині 1990-х років. Окреслено провідні напрями досліджень у галузі педагогічної психології, психології особистості, що стосувалися поглиблення індивідуалізації навчання: розроблення системи диференціації навчання у початковій і середній школі, запровадження здобутків практичної психології, зокрема організація психологічної служби в системі шкільної освіти, вивчення творчого потенціалу учнів, виявлення і розвиток їхньої обдарованості і творчого мислення. Аналіз психолого-педагогічного доробку українських науковців засвідчив спрямованість досліджень на гуманізацію освітнього процесу, забезпечення реалізації у навчанні індивідуалізованих потреб школярів, що відповідало встановленню в українській освіті особистісно орієнтованої парадигми.
In the context of illuminating of ideas about the individualization of school education in Ukraine, which have being developed in the last third of the twentieth century, revealed poorly studied aspect concerning the contribution in the late 1980s - early 1990s. of Ukrainian psychologists to studying ways and means of individualization of school learning. Identified several areas in the field of educational psychology, personality psychology research related to the deepening individualization of learning. These include: studies and pilot testing of teaching differentiation system in primary and secondary schools (finding based on the use of test methods the level of child’s abilities to education and the according acquisition of the three groups of first-form children, who were distributed over the different types of classes (age norm classes, increased individual attention classes, classes of the accelerated development); the introduction in the secondary school life achievements of practical psychology, in particular the organization of psychological services in the schools; the study of the creative potential of pupils, the discovery of talents and developing the creative thinking. It is shown that the preconditions for the changing Soviet educational paradigm "school of teaching" on the personality oriented paradigm have been created by Ukrainian psychologists during the 1970-1980-ies. Analysis of the psychological and pedagogical works of Ukrainian scientists showed the direction of their research on the humanization of the educational process, the desire to ensure the implementation of individualized learning needs of pupils, which corresponds to the establishing in the Ukrainian educational system of personality oriented paradigm. At the same period under review increased attention from the government to the problems of gifted children, children with special needs, children who have been traumatized as a result of the Chernobyl disaster.
 
Publisher В-во ВП «Едельвейс»
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714607/1/%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA%20%D0%9D%20%D0%9F%20%D0%A8%D0%BB%D1%8F%D1%85%D0%B8%20%D1%83%D1%82%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%B4%D0%B6.%20%D0%B2%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE%20%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%94%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%B2.%20%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%B3%D0%BC%D0%B8%20%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) (2016) Ways of affirming in Ukraine a personality-oriented paradigm of school education: a psychological and pedagogical aspect Osvitology, 5. pp. 140-146. ISSN 2226-3012