Запис Детальніше

Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів: сутність і методика здійснення

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714698/
http://uej.undip.org.ua/products/2016/article3.php
 
Title Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів: сутність і методика здійснення
Formative assessment of students' academic achievements: the nature and the methodology of implementation
Формирующее оценивание учебных достижений младших школьников: сущность и методика реализации
 
Creator Онопрієнко, Оксана Володимирівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
 
Description Розглядається питання модернізації методики контролю й оцінювання результатів компетентнісно орієнтованого навчання молодших школярів. Окреслюються дидактичні засади визначення форм і методів здійснення контрольно-оцінювальної діяльності учителів і учнів початкової школи – цілі навчання, теорія навчальної діяльності, теорія поетапного формування розумових дій і понять. Аналізується потенціал формувального оцінювання навчальних досягнень учнів шляхом розкриття його функцій (діагностувальної, прогностичної, мотиваційної, розвивальної, навчальної, коригувальної, виховної), з’ясування особливостей методики реалізації, ілюстрування апробованими методичними прийомами.
The article deals with the modernization of the methods of monitoring and evaluating the results of a competency based learning of the elementary school pupils. The results of study on the scientific and methodological support of monitoring and evaluation of educational achievements of younger schoolchildren on the basis of the competence-based approach, which was conducted by the scholars of the primary education department of the Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine, were described. The features of the concept of students' achievements, which highlighted two aspects: objective results of learning activities (subject knowledge, abilities, skills, experience in ways of life, substantive expertise) and subjective ones that include the layouts of a person (experience of creative activity, and general as well as upper-subject skills, key competence of "an ability to learn", personal qualities) were considered. Didactic principles determine the forms and the methods of control and assessment of teachers and pupils of primary school that comprise learning goals, theory of learning activities, theory of stage formation of mental actions and concepts were specified. The potential of formative assessment of student's achievements was represented; its functions (diagnostic, prognostic, motivational, developmental, educational, corrective, educational ones) were revealed; the features of the methodology and implementation algorithms (a clear definition of the expected results of the system of lessons on topics, the students’ understanding of future goals, detailing each stage of learning, providing feedback) were determined; the proven teaching methods of students’ self-assessment in the classroom were illustrated.
Рассматривается вопрос модернизации методики контроля и оценивания результатов компетентностно-ориентированного обучения младших школьников. Обосновываются дидактические принципы определения форм и методов осуществления контрольно-оценочной деятельности учителей и учеников начальной школы – цели обучения, теория учебной деятельности, теория поэтапного формирования умственных действий и понятий. Анализируется потенциал формирующего оценивания учебных достижений учащихся посредством раскрытия его функций (диагностической, прогностической, мотивационной, развивающей, учебной, корректирующей, воспитательной), выяснения особенностей методики реализации, иллюстрации апробированными методическими приемами.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714698/1/%D0%A3%D0%9F%D0%96_%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC_%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BD%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
- Онопрієнко, Оксана Володимирівна (2016) Formative assessment of students' academic achievements: the nature and the methodology of implementation Український педагогічний журнал, 4. pp. 36-42. ISSN 2411-1317