Запис Детальніше

Особливості змістовного наповнення навчального посібника з фізики для вищих технічних навчальних закладів в контексті впровадження STEM-освіти (інтегрований підхід)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714730/
http://ipvid.org.ua/products/2017_2/article.php
 
Title Особливості змістовного наповнення навчального посібника з фізики для вищих технічних навчальних закладів в контексті впровадження STEM-освіти (інтегрований підхід)
Особенности содержательного наполнения учебного пособия по физике для высших технических учебных заведений в контексте внедрения STEM-образования (интегрированый подход)
Features of content filling of the physics manual for higher technical educational institutions in the context of implementation of STEM-education (integrated approach)
 
Creator Гончарова, Наталія Олександрівна
Кузьменко, О.С.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
53 Physics
55 Earth Sciences. Geological sciences
 
Description У статті розглядається проблема інтегрованого підходу та добору навчального матеріалу до змісту навчальних посібників з фізики для вищих навчальних закладів технічного профілю з урахуванням тенденцій розвитку STEM-освіти. Виокремлено міжпредметні зв'язки фізики з предметами професійного спрямування. Акцентовано увагу на основних принципах добору навчального матеріалу до посібників в умовах запровадження STEM-освіти в навчальний процес з фізики у вищих технічних навчальних закладах. Перспективи подальших досліджень полягають в розробці методики навчання фізики на засадах інтегрованого підходу в контексті впровадження STEM-освіти у ВНЗ технічного профілю.
В статье рассматривается проблема интегрированного подхода и подбора учебного материала к содержанию учебных пособий по физике для высших учебных заведений технического профиля с учетом тенденций развития STEM-образования. Выделено межпредметные связи по физике с предметами профессионального направления. Акцентировано внимание на основные принципы отбора учебного материала к пособиям с учетом STEM-образования. Перспективы дальнейших исследований заключаются в разработке методики обучения физике с учетом интегрированного подхода в условиях развития STEM-образования в вузах технического профиля.
The article deals with the problem of the integrated approach and selection o f educational material to the content of teaching aids in physics for higher educational institutions of a technical profile, taking into account the trends of the development of STEM-education. Interdisciplinary connections in physics with subjects of professional direction are highlighted. The emphasis is on the basic principles of selecting a training material for benefits based on STEM education.In connection with this, there is a need to provide students with appropriate teaching aids that reveal the content of integrated learning with a combination of STEM technologies, which is the latest addition and background information in a particular direction. Such aids foresee the use of didactic, psychologically and methodically appropriate methods, forms and types of learning that are consistent with both modern approaches to physics education and the profiling of its content depending on the chosen teaching profile. Applying in the educational process of higher educational institutions the integration of scientific knowledge can achieve the following results: 1)knowledge of students become systematic; 2)skills are generalizing, promoting the integrated application of knowledge, their synthesis, the transfer of ideas and methods from one branch of science to another, which, in essence, is the basis of a creative approach to human scientific work in modern conditions; 3)the world view of the direction of cognitive interests of students is intensified; 4)convictions are formed more effectively, comprehensive development of personality is achieved; 5)integrated classes promote intensification, optimization of educational and pedagogical activity.Prospects for further research are to develop a methodology for teaching physics, taking into account the integrated approach in the conditions of the development of STEM-education in technical universities.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714730/1/c9d982cb5743904e841ad1024af7eff9.pdf
- Гончарова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-2120-4542 <http://orcid.org/0000-0002-2120-4542>) and Кузьменко, О.С. (2017) Features of content filling of the physics manual for higher technical educational institutions in the context of implementation of STEM-education (integrated approach) Проблеми сучасного підручника (19). pp. 151-158. ISSN 2411-1309