Анализ теплового состояния тягового вентильного двигателя с постоянными магнитами для шахтного электровоза
Vernadsky National Library of Ukraine
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Анализ теплового состояния тягового вентильного двигателя с постоянными магнитами для шахтного электровоза
|
|
Creator |
Матющенко, А.В.
|
|
Subject |
Електричні машини та апарати
|
|
Description |
Выполнен поверочный тепловой расчет тягового вентильного двигателя с постоянными магнитами посредством конечно-элементной цепно-полевой математической модели на платформе JMAG-Designer в трехмерной постановке задачи. Получено распределение температуры и графики нагрева деталей двигателя. Проведен сравнительный анализ расчетных и экспериментальных данных теплового состояния двигателя в часовом и длительном режимах работы. Виконано перевірочний теплової розрахунок тягового вентильного двигуна з постійними магнітами за допомогою кінцево-елементної коло-польової математичної моделі на платформі JMAG-Designer в тривимірній постановці задачі. Отримано розподіл температури і графіки нагріву деталей двигуна. Проведено порівняльний аналіз розрахункових і експериментальних даних теплового стану двигуна в часовому і тривалому режимах роботи. Purpose. The study was conducted to analyze thermal state of the traction permanent magnet synchronous motor for mine electric battery locomotive when operating in continuous and short-time duty modes. These operating modes are selected for study, as they are typical for mine electric locomotives. Methodology. Thermal calculation was performed by means of FEM in three-dimensional formulation of problem using JmagDesigner. Results. The modeling results of thermal state of the PMSM in continuous and short-time duty operation modes showed good agreement with experimental results. The results showed that the temperature of PM is higher than temperature of the stator winding in continuous operation mode. It was found that PM temperature might reach excessive values because of the high presence of eddy current losses in neodymium PM. Therefore, special attention in the design and testing of PMSM should be paid to the temperature of PM in various operation modes. Practical value. It was recommended to use high temperature permanent magnets in traction PMSM to avoid demagnetization of PM and performance degradation. |
|
Date |
2019-02-13T20:23:15Z
2019-02-13T20:23:15Z 2016 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Анализ теплового состояния тягового вентильного двигателя с постоянными магнитами для шахтного электровоза / А.В. Матющенко // Електротехніка і електромеханіка. — 2016. — № 6. — С. 15-18. — Бібліогр.: 7 назв. — рос.
2074-272X DOI: https://doi.org/10.20998/2074-272X.2016.6.03 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/147270 621.313.13 |
|
Language |
ru
|
|
Relation |
Електротехніка і електромеханіка
|
|
Publisher |
Інститут технічних проблем магнетизму НАН України
|
|