Запис Детальніше

Обдарованість: підходи до з'ясування сутності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714704/
http://academy.ks.ua/?page_id=103
 
Title Обдарованість: підходи до з'ясування сутності
Endowments: Approaches to Ascertaining the Essence
 
Creator Євтух, М.Б.
 
Subject 374 Education and training out of school. Further education
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті представлено різні підходи до з’ясування сутності обдарованості зарубіжними вченими, зокрема Дж. Рензуллі, Р. Стернбергом, Х. Гарднером, С. Мейкером, У. Хофменом, Дж. Флеком, Б. Шором й іншими. Подано короткий історичний огляд еволюції сутності обдарованості; типи обдарованості та окреслено прояви обдарованої поведінки. Акцентовано увагу, що обдарованість має широку різноманітність визначень, які відображають тісно пов’язані процеси, що використовуються для її ідентифікації, добору обдарованих дітей, а також прийняття рішень щодо програмних цілей і процедур їх навчання, виховання і розвитку. Потенційно обдарованість є в кожного, проте реально виявити її можна лише за певних умов.
The article presents different approaches to finding out the essence of giftedness by foreign scholars, in particular J. Renzulli, R. Sternberg, H. Gardner, S. Meyer, W. Hofman, J. Fleck, B. Shor, and others. The brief historical review of the evolution of the essence of giftedness is presented; types of giftedness and manifestations of gifted behavior are outlined. Attention is drawn to the fact that giftedness has a wide variety of definitions that reflect closely related processes used to identify it, to select gifted children, and to make decisions about program goals and procedures for their education, upbringing and development. Potentially, everyone possesses giftedness, but it is possible to manifest it only under certain conditions. The long-standing study of academic and professional achievements of intellectually gifted individuals has encompassed four phases: identification, organized in the last grade of the elementary school; the first phase of the examination during studying in secondary school; the second phase of the examination while studying in high school; the third phase of the examination during the first years of work. The differences between gifted and potentially gifted personality, types of giftedness according to the triarchic theory of intelligence are presented. The intellectual, creative, scientific, mathematical, entrepreneurial, organizational, emotional giftedness, its manifestations, depending on historical and cultural features are emphasized.
 
Publisher КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714704/1/pedalm_2017_36_3.pdf
- Євтух, М.Б. (2017) Endowments: Approaches to Ascertaining the Essence Рedagogical almanac (36). pp. 10-19.