Запис Детальніше

Проблема вивчення образів-персонажів у підручниках із зарубіжної літератури для старшої школи

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24761/
http://ipvid.org.ua/
 
Title Проблема вивчення образів-персонажів у підручниках із зарубіжної літератури для старшої школи
Проблема изучения образов-персонажей в учебниках по зарубежной литературе для старшей школы
Рroblem of studying characters in foreign literature textbooks for high school
 
Creator Удовиченко, Лариса Миколаївна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
 
Description У статті розкриваються актуальні питання методики вивченням образів-персонажів художніх творів, реалізовані у підручниках із зарубіжної літератури для старшої школи. Характеризуються підходи до аналізу героїв твору в дидактичній системі підручників, яка забезпечує розкриття змісту навчання та пропонує специфічну модель освітнього процесу. Розкриваються методичні особливості реалізації контекстуального вивчення образів-персонажів інокультурних творів. Доводиться, що ґрунтовного доопрацювання потребують аналітичний та дидактичний блоки навчальних книг, які забезпечуватимуть можливість учням-читачам самостійно встановлювати роль контекстів у розкритті ідейно-естетичного змісту образів-персонажів
В статье раскрываются актуальные вопросы методики изучения образов-персонажей художественных произведений, которые реализуются в учебниках по зарубежной литературе для старшей школы. Характеризуются подходы к анализу героев в дидактической системе учебников, которые раскрывают содержание образования и предлагают специфическую модель учебного процесса. Раскрываются методические особенности введения контекстуального изучения образов-персонажей в инокультурных текстах. Обосновывается, что во всесторонней доработки нуждаются аналитический и дидактический блоки учебных книг, которые создадут все условия для самостоятельного определения учащимися-читателями роли контекстов в раскрытии идейно-эстетического содержания образов-персонажей
The article reveals the topical questions of the methodology of studying characters of
literary works, implemented in textbooks on foreign literature for high school. It is noted that the
importance of the chosen problem is due to the inclusion of the concept of “character” in the
main content of literary education, it is the basis of the analysis of a literary work and provides
a perception of the ideological and aesthetic content. It has been established that educational
programs in foreign literature always determine the range of questions about characters, which
must be disclosed in the process of studying each particular literary work, but they do not detail
the content of the text and non-textual components of the textbook. Accordingly, the authors
are free to choose ways and means to achieve the goal.
Approaches to the analysis of heroes of a literary work are characterized in the didactic
system of textbooks, which provides the disclosure of the content of teaching and offers a specific
model of educational process. The methodical features of the realization of the contextual
studying of characters of literary works of other cultures are revealed. It is argued that the key
to effective study of them is to take into account national, universal, historical, cultural and
philosophical contexts in the historical-literary, biographical, analytical and didactic blocks. This
approach will provide a reasoned disclosure of the content of learning and the development of
abilities, skills and practices of young readers.
It is proved that all components of educational books require a thorough revision that will
allow students to independently establish causal relationships between characters and contexts,
to determine the role of contexts in revealing the ideological and aesthetic content of characters,
to understand the role of heroes of a literary work in the formation of their own worldview
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24761/1/L_Udovychenko_PSP_20_IF.pdf
Удовиченко, Лариса Миколаївна (2018) Проблема вивчення образів-персонажів у підручниках із зарубіжної літератури для старшої школи Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць (20). с. 504-514. ISSN 2411-1309