Запис Детальніше

Моделювання режимів роботи суднової енергетичної установки комбінованого пропульсивного комплексу із системою керування на основі електронних регуляторів

Vernadsky National Library of Ukraine

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Моделювання режимів роботи суднової енергетичної установки комбінованого пропульсивного комплексу із системою керування на основі електронних регуляторів
 
Creator Юшков, Є.О
 
Subject Електротехнічні комплекси та системи. Силова електроніка
 
Description В результате анализа режимов работы судовой энергетической установки комбинированного пропульсивного комплекса предложены схемы оптимизации математической модели указанного комплекса. Модель основана на применении электронных регуляторов в системах автоматического регулирования и управления дизелем и подруливающим
устройством, которые позволяют реализовать более сложные алгоритмы управления с точки зрения повышения
эффективности работы судовой энергетической установки при нормальных и аварийных режимах.
У результаті аналізу режимів роботи суднової енергетичної установки комбінованого пропульсивного комплексу запропоновані схеми оптимізації математичної моделі зазначеного комплексу. Модель основана на застосуванні електронних регуляторів в системах автоматичного регулювання і управління дизелем і підрулюючим пристроєм, які дозволяють реалізувати більш складні алгоритми управління з точки зору підвищення ефективності роботи суднової
енергетичної установки при нормальних і аварійних режимах.
Purpose. Designing of diagrams to optimize mathematic model
of the ship power plant (SPP) combined propulsion complexes
(CPC) for decreasing operational loss and increasing fuel efficiency with simultaneous load limiting on medium revolutions
diesel generator (MRDG) by criterion reducing of wear and
increasing operation time between repairs. Methodology. After
analyzing of ship power plant modes of CPC proposed diagrams
to optimize mathematic model of the above mentioned complex.
The model based on using of electronic controllers in automatic
regulation and control systems for diesel and thruster which
allow to actualize more complicated control algorithm with
viewpoint of increasing working efficiency of ship power plant
at normal and emergency modes. Results. Determined suitability of comparative computer modeling in MatLab Simulink for
building of imitation model objects based on it block diagrams
and mathematic descriptions. Actualized diagrams to optimize
mathematic model of the ship’s power plant (SPP) combined
propulsion complexes (CPC) with Azipod system in MatLab
Simulink software package Ships_CPC for decreasing operational loss and increasing fuel efficiency with simultaneous load
limiting on medium revolutions diesel generator (MRDG) by
criterion reducing of wear and increasing operation time between repairs. The function blocks of proposed complex are the
main structural units which allow to investigate it normal and
emergency modes. Originality. This model represents a set of
functional blocks of the components SPP CPC, built on the
principle of «input-output». For example, the function boxes
outputs of PID-regulators of MRDG depends from set excitation
voltage and rotating frequency that in turn depends from powerstation load and respond that is a ship moving or dynamically
positioning, and come on input (inputs) of thruster rotating
frequency PID-regulator models. Practical value. The results of
researches planned to use in creation of software package
Ships_CPC, in Mat Lab/Simulink was developed under the state
budget project «Concepts, technologies and ways of improving
ship plants combined propulsion complexes» at the Department
of Electromechanics and Electrical Engineering of National
University «Odessa Maritime Academy» (State registration
number 0114u000340)
 
Date 2019-02-14T19:54:36Z
2019-02-14T19:54:36Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Моделювання режимів роботи суднової енергетичної установки комбінованого пропульсивного комплексу із системою керування на основі електронних регуляторів / Є.О. Юшков // Електротехніка і електромеханіка. — 2016. — № 6. — С. 39-44. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.
2074-272X
DOI: https://doi.org/10.20998/2074-272X.2016.6.07
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/147478
629.5.065.23:62-523.8
 
Language uk
 
Relation Електротехніка і електромеханіка
 
Publisher Інститут технічних проблем магнетизму НАН України