Методика визначення околу безпеки БПЛА
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Методика визначення околу безпеки БПЛА
МЕТОДИКА ОПРЕДЕЛЕНИЯ ОКРЕСТНОСТИ БЕЗОПАСНОСТИ БПЛА METHOD OF THE UAV SAFETY VICINITY DETERMINATION |
|
Creator |
Даник, Ю. Г.; Національний університет оборони України імені Івана Черняховського
Балицький, І. І.; Національна академія ДПС України імені Б. Хмельницького |
|
Subject |
Транспортні технології
БПЛА; безпека польоту; динаміка польоту; зіткнення з динамічною перешкодою; бортова інформаційна система 528.29(045) Транспортные технологии БПЛА; безопасность полета; динамика полета; столкновения с динамическим препятствием; бортовая информационная система 528.29(045) transportation technology UAV; flight safety; flight dynamics; collision with dynamic obstacle; on-board information system 528.29(045) |
|
Description |
У роботі розглянуто варіант вирішення задачі забезпечення безпеки польоту безпілотного літального апарату (БПЛА) в умовах можливого виникнення динамічних перешкод. Для розв’язання даної задачі розроблено методику визначення околу безпеки БПЛА при його польоті з метою виконання різнорідних завдань. В межах даної методики запропоновано: варіант прогнозування руху динамічної перешкоди, моделювання зміни траєкторії польоту БПЛА, урахування часових проміжків які в сукупності визначають час після виявлення перешкоди до початку маневрування, критерій оцінки небезпеки зіткнення який, зокрема, враховує похибки прогнозування. З використанням розробленої методики на основі встановленого околу безпеки можливо: сформувати обґрунтовані вимоги до маневрових характеристик БПЛА при формуванні парку БПЛА підрозділів структур сектору національної безпеки і оборони держави (правоохоронних органів, Збройних Сил тощо) визначити вимоги до бортової інформаційної системи та сенсорів які здійснюють виявлення динамічних перешкод
В работе рассмотрен вариант решения задачи обеспечения безопасности полета беспилотного летательного аппарата (БПЛА) в условиях возможного возникновения динамических препятствий. Для решения данной задачи разработана методика определения окрестности безопасности БПЛА при его полете с целью выполнения разнородных задач. В рамках данной методики предложено: вариант прогнозирования движения динамической препятствия, моделирование изменения траектории полета БПЛА, учета временных промежутков, которые в совокупности определяют время после обнаружения препятствия до начала маневрирования, критерий оценки опасности столкновения который, в частности, учитывает погрешности прогнозирования. С использованием разработанной методики на основе установленного окрестности безопасности возможно: сформировать обоснованные требования к маневровым характеристикам БПЛА при формировании парка БПЛА подразделений структур сектора национальной безопасности и обороны государства (правоохранительных органов, Вооруженных Сил и т.д.) определить требования к бортовой информационной системы и сенсоров, осуществляющих выявление динамических помех. The widespread use of these means, taking into account the prospects for increasing the intensity of flights of small aircraft, aggravates the problem of the safety of the flight within the border area at relatively low altitudes. In this case, it is necessary to study the possibilities of UAV deviation from collision with dynamic obstacles taking into account many factors. A large range of modern research studies is devoted to the use of UAV flight safety, but most of them focus on diverting from static hazards due to the complexity of the terrain and the presence of certain static objects (buildings, various towers, and other possible obstacles). The paper considers the option of solving the problem to ensure the safety of a flight of an unmanned aerial vehicle (UAV) in conditions of possible occurrence of dynamic obstacles. To solve this problem, a method of the UAV safety vicinity determination during its flight in order to perform heterogeneous tasks has been developed. The proposed methodology allows finding the limits of the danger area of the UAV collision with dynamic obstacles. Within the limits of this method, the following has been proposed: alternative approach to forecast movement of a dynamic obstacle, simulation of changes in UAV flight trajectory, taking into account time intervals that collectively determine the time upon obstacles detection prior to the beginning of manoeuvring, a criterion for assessing the collision hazard, which, in particular, takes into account forecasting errors. Using the developed method on the basis of the established safety vicinity it is possible: to formulate the justified requirements for the UAV manoeuvring characteristics in the process of the formation of the UAV fleet for the units of the structures of the sector of national security and defence of the state (law enforcement agencies, the Armed Forces, etc.); to determine the requirements for the on-board information system and sensors identifying dynamic obstacles. Also, the results of the study will allow an assessment of existing UAV samples from the point of view of providing safety by them under conditions of possible emergence of dynamic obstacles. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-02-14
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/13282
10.18372/2310-5461.40.13282 |
|
Source |
Наукоємні технології; Том 40, № 4 (2018); 526-534
Science-based technologies; Том 40, № 4 (2018); 526-534 Наукоемкие технологии; Том 40, № 4 (2018); 526-534 |
|
Language |
uk
|
|