Запис Детальніше

Оптимальний алгоритм обробки навігаційної інформації у системах управління засобами водного транспорту

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Оптимальний алгоритм обробки навігаційної інформації у системах управління засобами водного транспорту
OPTIMUM ALGORITHM OF NAVIGATIONAL INFORMATION PROCESSING IN WATER TRANSPORT MANAGEMENT SYSTEMS
ОПТИМАЛЬНЫЙ АЛГОРИТМ ОБРАБОТКИ НАВИГАЦИОННОЙ ИНФОРМАЦИИ В СИСТЕМАХ УПРАВЛЕНИЯ ВОДНЫХ ТРАНСПОРТНЫХ СРЕДСТВ
 
Creator Герасимов, С. В.; Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба
Тимочко, О. І.; Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба
Тимощук, О. М.; Державний університет інфраструктури та технологій
Шевченко, А. П.; Державний університет інфраструктури та технологій
Трішин, В. В.; Дунайський факультет морського та річкового транспорту,
Державний університет інфраструктури та технологій
 
Subject Електроніка
навігаційна система; маршрут руху; алгоритм обробки; водний транспортний засіб
626.4:681.3
Electronics
navigation system; traffic route; processing algorithm; water transport
626.4:681.3
Электроника
навигационная система; маршрут движения; алгоритм обработки; водное транспортное средство
626.4:681.3
 
Description У роботі обґрунтовано, що призначення комплексу навігаційних систем при управлінні рухом водних транспортних засобів є вироблення вектора навігаційних параметрів. Такий вектор формується за даними проведення вихідних вимірювань і їх обробки, а потім використовується у подальшому в системах управління рухом водних транспортних засобів. Обґрунтовано, що практичне розв'язання задач оптимальної фільтрації основане тому на тих чи інших спрощеннях при постановці завдання, що призводять, природно, до втрати оптимальності оцінок навігаційних параметрів і, як наслідок, до збільшення помилки їх оцінки. Запропонований оптимальний алгоритм обробки навігаційної інформації для забезпечення необхідної точності визначення положення водного транспортного засобу на маршруті руху
The paper substantiates that the purpose of navigation system or complex of navigation systems in the management of traffic by water transport is to develop a vector of navigational parameters. Such a vector is formed according to the data of the initial measurements and their processing, and then used later in the systems of traffic control by water transport. The calculation of navigation parameters in such systems is based on the algorithm of operation, which, with the functioning of the system of sensors of the primary information (speed and rate meters, as well as accelerations and angles that set the position of the gyroscopes), provide the necessary navigational parameters in the assumption of the absence of errors in these sensors. Realization of such an algorithm of work provides the necessary accuracy of the navigation signal, the characteristics of which are the actual values of navigation parameters. Influence of errors of the complex of navigation systems on providing of the necessary route of movement of water transport is investigated taking into account multiplicative components of errors. Smoothing of errors of movement of water transport due to the inertia of the sensors of navigation systems is carried out approximately. The algorithm of the system of coordinate determination and the navigation system must be as close as possible to the error-free algorithm of work. For this purpose in the work the theoretical apparatus is considered in relation to the calculation of the optimal algorithm for the processing of navigation information. It is substantiated that the practical solution of the problems of optimal filtration is therefore based on certain simplifications in the formulation of the problem, which, of course, leads to loss of optimality of estimates of navigation parameters and, consequently, to increase the error of their evaluation. The optimal algorithm for processing navigation information is provided to provide the necessary accuracy of determining the position of water transport in the route of movement.
В работе обосновано, что назначение комплекса навигационных систем при управлении движением водных транспортных средств является выработка вектора навигационных параметров. Такой вектор формируется по данным проведения выходных измерений и их обработки, а затем используется в дальнейшем в системах управления движением водных транспортных средств. Обосновано, что практическое решение задач оптимальной фильтрации основано поэтому на тех или иных упрощениях при постановке задачи, приводящие, естественно, к потере оптимальности оценок навигационных параметров и, как следствие, к увеличению ошибки их оценки. Предложен оптимальный алгоритм обработки навигационной информации для обеспечения требуемой точности определения положения водного транспортного средства на маршруте движения.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-02-14
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/13271
10.18372/2310-5461.40.13271
 
Source Наукоємні технології; Том 40, № 4 (2018); 450-457
Science-based technologies; Том 40, № 4 (2018); 450-457
Наукоемкие технологии; Том 40, № 4 (2018); 450-457
 
Language uk