Запис Детальніше

Activity of schools and educational courses for soldiers of the Ukrainian Galician Army interned in Czechoslovakia as a form of their socialization (1919-1920)

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26461/
http://skhid.kubg.edu.ua/
 
Title Activity of schools and educational courses for soldiers
of the Ukrainian Galician Army interned in Czechoslovakia
as a form of their socialization (1919-1920)
Діяльність шкіл та освітніх курсів для інтернованих вояків
Української Галицької Армії в Чехословаччині
як одна з форм їх соціалізації (1919-1920 рр.)
Деятельность школ и образовательных курсов для интернированных воинов Украинской Галицкой Армии в Чехословакии как одна из форм их социализации (1919-1920 гг.)
 
Creator Срібняк, Ігор Володимирович
Кротофіл, Мачей
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description This article analyzes the activity of schools and educational courses in the camp for interned
Ukrainian Galician Army combatants in Německé Jablonné (Czechoslovakia) in 1919-1920. One
of their main tasks was elimination of illiteracy among soldiers. Soldiers who had a sufficient
educational background (complete elementary education or incomplete secondary education)
attended special courses covering cooperation, milk production, agriculture, etc. Besides, interned
soldiers could learn the trade of shoemakers, tailors, carpenters, locksmiths, bookbinders, and
electricians; there were also veterinarian and medical studies. Petty officers had an opportunity
to finish their school education and prepare to enter higher educational institutions in
Czechoslovakia.
Due to the above activity, interned Ukrainian soldiers could find a job connected with their
professional experience within Czechoslovakia, while university graduates worked as engineers,
teachers, doctors, etc. The activity of camp educational courses resulted in a significant drop in
illiteracy rates among interned soldiers of the Ukrainian Galician Army. That phenomenon helped
them be prepared for civil status. The educational initiative in camps provided Ukrainian soldiers
with great opportunities for studying abroad according to their civil qualifications.
У статті розглянуто особливості діяльності шкіл та освітніх курсів у таборі інтернованих військ Української
Галицької Армії Німецьке Яблонне (Чехословаччина) у 1919-1920 рр. Актуальність теми даного дослідження полягає в тому, що дозволяє переосмислювати досвід загальноосвітньої та професійної підготовки інтернованих вояків-українців у таборах Чехословаччини в часи постімперської модернізації країни (1919-1920 рр.). Запропонована для таборян "освітня формула" значною мірою сприяла їх соціалізації та глибшому пристосуванню до умов життя серед титульних етносів (чехів і словаків). Завдяки порівняно сприятливим умовам перебування в ЧСР та готовності її уряду надавати гуманітарну допомогу слов'янам-емігрантам у рамках "руської акції", частина колишніх вояків отримала можливість набути вищу освіту в чеських вищих навчальних закладах. Табір став справжнім осередком єднання всіх галичан, перетворившись на центр інтенсивної культурно-просвітницької роботи в цій країні. З метою повної ліквідації неписьменності серед стрілецтва у таборі було засновано значну кількість курсів початкової освіти. Воякам з достатнім освітнім цензом (із
закінченою початковою чи незакінченою середньою освітою) викладались спеціальні курси з кооперації, молочарства, сільського господарства та ін. Крім того, тут діяла ціла низка загальноосвітніх, кооперативних, господарських, торговельних курсів, а також школи кількох ступенів, на яких слухачі здобували знання з різних ділянок науки. Також у таборі можна було набути відповідний фах у шевській, кравецькій, столярській, слюсарській, палітурній, електротехнічній майстернях; діяли ветеринарні й лікарські курси; старшини мали можливість завершити середню освіту та підготуватись до вступу у вищі навчальні заклади Чехословаччини. Значна увага в культурно-просвітницькій роботі з інтернованими приділялась поширенню серед вояцтва історичних знань як на рівні стрілецьких університетів, так і початкових та середніх шкіл. Одночасно ця робота включала в себе й збирання матеріалів, документів, спогадів, мемуарів - що мало велике значення для наступних поколінь істориків. Діяльність таборових освітніх курсів дозволила майже повністю ліквідувати неписьменність серед інтернованого вояцтва УГА та в значній мірі підготувати його до переходу на цивільний стан. Освітня робота, започаткована у таборах, заклала міцне підґрунтя для продовження навчання українського вояцтва вже за цивільними фахами за кордоном.
В статье рассмотрены особенности деятельности школ и образовательных курсов в лагере интернированных войск Украинской Галицкой Армии в Немецком Яблонном (Чехословакия), заданием которых была ликвидация неграмотности среди солдат. Воинам с достаточным образовательным цензом (с оконченным или незаконченным средним образованием) преподавались специальные курсы по кооперации, сельского хозяйства и др. Также в лагере можно было получить специальность в пошивочной, портняжной, столярской, слесарной, политурной, электротехнической мастерских; тут действовали ветеринарные и врачебные курсы; офицеры имели возможность закончить среднее образование и подготовиться до поступления в высшие учебные заведения Чехословакии.
 
Publisher Київський Університет імені Бориса Грінченка (м. Київ); Український культурологічний центр (м. Маріуполь)
 
Date 2018-12-29
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26461/1/I_Sribnyak_M_Krotofil_S_2018_6%28158%29_IFF.pdf
Срібняк, Ігор Володимирович та Кротофіл, Мачей (2018) Діяльність шкіл та освітніх курсів для інтернованих вояків Української Галицької Армії в Чехословаччині як одна з форм їх соціалізації (1919-1920 рр.) Схід (6(158)). с. 58-62. ISSN 1728-9343 (Print); 2411-3093 (Online)