Діяльність шкіл національних меншин у контексті диференціації загальної середньої освіти в УРСР (70-80-ті роки ХХ ст.)
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/707454/
|
|
Title |
Діяльність шкіл національних меншин у контексті диференціації загальної середньої освіти в УРСР (70-80-ті роки ХХ ст.)
Деятельность школ национальных меньшинств в контексте дифференциации общего среднего образования в УССР (70-80-е годы ХХ в.) Activities minority school in the context of differentiation of secondary education in the USSR (70-80 years of the twentieth century). |
|
Creator |
Шевченко, Світлана Миколаївна
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore 93/94 History |
|
Description |
У статті встановлено, що національні меншини, які проживають на території України, за наявності культурних, побутових відмінностей, різних форм ментальності у своєму взаємозв'язку набувають системної єдності, трансформуючись у певну організаційну цілісність; виокремлено актуалізацію щодо створення належних умов для розвитку всіх національних мов і культур, їх вільного користування рідними мовами в усіх сферах суспільного життя; проаналізовано діяльність шкіл національних меншин у контексті диференціації загальної середньої освіти в УРСР (70-80-ті роки ХХ ст.), яка забезпечується єдиним правом щодо освіти національних меншин відповідно до програм Міністерства науки й освіти України за участю управлінь освіти і науки при обласних державних адміністраціях та місцевих органів виконавчої влади й органів місцевого самоврядування; показано розвиток мережі навчальних закладів національних меншин на території України; висвітлено зміни щодо навчальних планів для шкіл зболгарською, гагаузькою, молдавською, польською, угорською мовами навчання; установлено, що уряд створював найсприятливіші умови для вивчення російської мови в школах УРСР; простежено, що влада прагнула створити єдині вимоги щодо побудови навчально-виховного процесу шкіл на всій території СРСР і дати народам, котрі проживали в Україні, реальну можливість розвивати свою національну культуру і мову; висвітлено в ході реалізації урядової політики стосовно освіти російських меншин особливого значення набували питання щодо формування мережі загальноосвітніх російських шкіл; досліджено, що освіта національних меншин у 70-80-ті роки декларувалася на рівності здобуття знань, умінь і навичок, гарантуванні вільного розвитку національних мов і культур, а також забезпеченні потреб етнічних меншин навчальною та методичною літературою.
В статье установлено, что национальные меньшинства, проживающие на территории Украины, при наличии культурных, бытовых различий, разных форм ментальности в своей взаимосвязи приобретают системного единства, трансформируясь в определенную организационную целостность; выделены актуализацию по созданию условий для развития всех национальных языков и культур, их свободного пользования родными языками во всех сферах общественной жизни;проанализирована деятельность школ национальных меньшинств в контексте дифференциации общего среднего образования в УССР (70-80-е годы ХХ в.), которая обеспечивается единственным правом на образования национальных меньшинств в соответствии с программами Министерства науки и образования Украины при участии управлений образования и науки при областных государственных администрациях и местных органов исполнительной власти и органов местного самоуправления; показано развитие сети учебных заведений национальных меньшинств на территории Украины; освещены изменения по учебным планам для школ з болгарською, гагаузском, молдавском, польском, венгерском языках обучения; установлено, что правительство создавало благоприятные условия для изучения русского языка в школах УССР; прослежено, что власть стремилась создать единые требования к построению учебно-воспитательного процесса школ на всей территории СССР и дать народам, которые проживали в Украине, реальную возможность развивать свою национальную культуру и язык; освещены в ходе реализации правительственной политики в отношении образования российских меньшинств особое значение приобретали вопросы по формированию сети общеобразовательных российских школ; исследовано, что образование национальных меньшинств в 70-80-е годы декларировалась на равенстве получения знаний, умений и навыков, обеспечении свободного развития национальных языков и культур, а также обеспечении потребностей этнических меньшинств учебной и методической литературой. The article establishes that national minorities living in the territory of Ukraine, in the presence of cultural, everyday differences, different forms of mentality in their interrelations acquire systemic unity, transforming into a certain organizational integrity; The actualization of the creation of conditions for the development of all national languages and cultures, their free use of their native languages in all spheres of public life; activity of schools of national minorities is analysed in the context of differentiation of universal middle education in UKRAINE (70-80th of ХХ of century) that is provided by an only right to educations of national minorities in accordance with the programs Ministries sciences and formations of Ukraine with participation of managements of education and science at regional state administrations and local executive and organs of local self-government bodies; development of network of educational establishments of national minorities is shown on territory of Ukraine; changes are lighted up on curricula for schools of з болгарською, гагаузском, Moldavian, Polish, Hungarian languages of educating; it is set that a government created favourable terms for the study of Russian in schools of UKRAINE;it is traced, that power aimed to create single requirements to the construction of учебно-воспитательного process of schools on all territory of the USSR and to give to the people that lived in Ukraine, real possibility to develop the national culture and language; lighted up during realization of governmental politics in regard to formation of the Russian minorities the special value was acquired by questions on forming of network of general Russian schools; it is investigational, that formation of national minorities in 70-80th declared on equality of receipt of knowledge, abilities and skills, providing of free development of national languages and cultures, and also providing of necessities of ethnic minorities by educational and methodical literature. |
|
Publisher |
ЧНПУ
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/707454/7/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C.%202015.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>) (2015) Activities minority school in the context of differentiation of secondary education in the USSR (70-80 years of the twentieth century). Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки, 125. pp. 120-123. |
|