Запис Детальніше

Модернізація стандартів професійної освіти на сучасному етапі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714843/
 
Title Модернізація стандартів професійної освіти на сучасному етапі
Modernization of professional education standards at the present stage
Модернизация стандартов профессионального образования на современном этапе
 
Creator Ваніна, Н.М.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
69 Building (construction) trade. Building materials. Building practice and procedure
 
Description У статті визначено питання модернізації стандартизації професійної освіти нового покоління. Відзначено діалектичний зв'язок стандартизації та варіативності професійної освіти. Виділено основні напрямки стандартизації професійної освіти в Україні, пов'язані з глобалізацією і роллю стандартизації у формуванні професійних стандартів в контексті особистісного розвитку студентів та розбіжність інтересів бізнесу і освіти. Розглянуто орієнтацію створення в країні центрів розвитку кваліфікацій направлених на інтереси підготовки і перепідготовки кадрів самих підприємств.
Виходячи з цього можна позначити такі позиції проблемних питань стандартизації професійної освіти як глобалізація і стандартизація освіти. Стандартизація освіти в епоху глобалізації забезпечує порівнянний рівень освіти в різних країнах, що дозволяє учням освоювати різні компетенції в освітніх організаціях різних країн; особистість і стандартизація освіти (з метою переходу на нове покоління освітніх стандартів) і їх поєднання з створюваними професійними стандартами); «відрив» від галузевої структури («відрив» освітніх організацій професійної освіти від галузевої структури позначається на сучасному розвитку державно-приватного партнерства).
Перспективи вирішення проблеми стандартизації професійної освіти: забезпечення професійної та особистісної самореалізації; вибудовування єдиної галузевої системи кваліфікаційних вимог для всіх професій і спеціальностей; співвідношення мети професійної освіти особистості і вимог професійного співтовариства; орієнтація студентів повинна бути направлена на освітню програму, а не на рівень професійної освіти.
В статье определены вопросы модернизации стандартизации профессионального образования нового поколения. Отмечена диалектическая связь стандартизации и вариативности профессионального образования. Выделены основные направления стандартизации профессионального образования в Украине, связанные с глобализацией и ролью стандартизации в формировании профессиональных стандартов в контексте личностного развития студентов и расхождение интересов бизнеса и образования. Рассмотренаы ориентация создания в стране центров развития квалификаций направленных на интересы подготовки и переподготовки кадров самих предприятий.
Исходя из этого можно обозначить такие позиции проблемных вопросов стандартизации профессионального образования как глобализация и стандартизация образования. Стандартизация образования в эпоху глобализации обеспечивает сопоставимый уровень образования в разных странах, позволяет учащимся осваивать различные компетенции в образовательных организациях различных стран; личность и стандартизация образования (с целью перехода на новое поколение образовательных стандартов) и их сочетание с создаваемыми профессиональными стандартами). «Отрыв» от отраслевой структуры («отрыв» образовательных организаций профессионального образования от отраслевой структуры сказывается на современном этапе развития государственно-частного партнерства). Перспективы решения проблемы стандартизации профессионального образования: обеспечение профессиональной и личностной самореализации; выстраивание единой отраслевой системы квалификационных требований для всех профессий и специальностей; соотношение цели профессионального образования личности и требований профессионального сообщества; ориентация студентов должна быть направлена на образовательную программу, а не на уровень профессионального образования.
The article identifies issues of modernization of the standardization of vocational education of the new generation. The dialectic relationship of standardization and variability of vocational education is noted. The main directions of the standardization of vocational education in Ukraine, associated with globalization and the role of standardization in the formation of professional standards in the context of student personal development and the divergence of business and education interests, are highlighted. The orientation creation in the country of centers for the development of qualifications aimed at the training and retraining of personnel of the enterprises themselves is considered.
Based on this, it is possible to designate such positions of the problematic issues of standardization of vocational education as globalization and standardization of education. Standardization of education in the era of globalization provides a comparable level of education in different countries, allowing students to master different competences in educational institutions of different countries; personality and standardization of education (with the aim of transition to a new generation of educational standards) and their combination with the created professional standards) “Separation” from the industry structure (“separation” of educational organizations of professional education from the industry structure affects the current stage of development of public-private partnership).
Prospects for solving the problem of standardization of vocational education: ensuring professional and personal self-realization; building a unified sectoral qualification requirements for all professions and specialties; correlation between the goal of vocational education of the individual and the requirements of the professional community; The orientation of students should be directed to the educational program, and not to the level of professional education.
 
Publisher Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714843/1/24_%D0%92%D0%B0%D0%BDi%D0%BD%D0%B0_%D0%9D.%D0%9C.-_%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%A2%D0%A2%D0%AF%2B.pdf
- Ваніна, Н.М. (2018) Modernization of professional education standards at the present stage Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки, 2 (37). pp. 52-60. ISSN 2410-0897