Запис Детальніше

Погляди зарубіжних педагогів на сутнісні характеристики курикулуму.

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714548/
https://visnyk.zu.edu.ua/NumberArticles.php?number_id=98
 
Title Погляди зарубіжних педагогів на сутнісні характеристики курикулуму.
The views of foreign educators on the essential characteristics of the curriculum
 
Creator Локшина, Олена Ігорівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті представлено ідеї зарубіжних педагогів щодо сутнісних характеристик курикулуму, зокрема, його типів та рівнів, серед яких розрізняють: ідеальний, офіційний, сприйнятий, тестований, курикулум у форматі індивідуального навчального досвіду учнів. Розкрито поняття "прихований курикулум". Зроблено висновок, що важливим в умовах поширення курикулярних ідей в Україні є віднайдення оптимальних варіантів кореляції курикулуму з національними підходами до структурування змісту освіти та організації навчального процесу.
Curriculum as a pedagogical phenomenon is actively disseminated in the Ukrainian educational dimension. It makes topical to study the scenarios of its correlation with the national approaches to the design and modeling the content of education. The comparative method made it possible to synthesize the foreign scholars’ views on the conceptual characteristics of curriculum, in particular on its levels and types, including ideal or recommended (what is proposed by scholars as a solution to meet the need of learners and the society), official or written (what official organizations – government or / and regional / local educational authorities – develop for the learners to be taught by schools), perceived (is the official curriculum as it is read, understood and implemented by teachers), tested (the curriculum that is measured by tests), curriculum in a format of the student's individual educational experience (what students learnt as a result of their interaction with the official curriculum). Based on the foreign scholars' approaches the author defined the hidden curriculum as an official and unwritten set of results that are 'latent' through the official curriculum, teaching materials, teaching methodologies, practices of the school unit and classroom, in-school relationships and role models of interaction between all the persons that participate in the educational process. The author makes the conclusion that under the conditions of curriculum ideas dissemination in Ukraine it is important to find an appropriate scenarios of the curriculum correlation with the national approaches to education content structuring and education process organization.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714548/1/visnyk79_Zhytomyr-pages-38-42.pdf
- Локшина, Олена Ігорівна (orcid.org/0000-0001-5097-9171 <http://orcid.org/0000-0001-5097-9171>) (2015) The views of foreign educators on the essential characteristics of the curriculum Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка (79). pp. 38-42. ISSN ISSN 2076-6173