Запис Детальніше

Дидактичні можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі розвитку освітнього середовища старшої школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708500/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1790
 
Title Дидактичні можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі розвитку освітнього середовища старшої школи
Didactic possibilities of information and communication technologies in the process of development of educational environment in upper secondary school
 
Creator Vaskivska, Halyna O.
Kosianchuk, Serhiy V.
Skyba, Halyna M.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Технологізація навчально-виховного процесу сприяє вільному доступу до сучасних ІКТ і технологій інтерактивного навчання. Серед педагогічних технологій саме інформаційно-комунікаційні технології мають значний потенціал для забезпечення освітнього процесу. Нині педагогічні технології, що використовуються у школі, мають поєднуватися з ІКТ, щоб цілеспрямувати фактичну систему прийомів і засобів організації навчальної діяльності на досягнення освітніх цілей. Завдання дослідження: схарактеризувати технологізацію навчально-виховного процесу у старшій школі з погляду нового етапу у розвитку теорії освіти і навчання; обміркувати розвиток навчального середовища на основі дидактичного потенціалу педагогічних та ІКТ технологій; проаналізувати емпіричні дані опитувань старшокласників, виявити, чи стали ІКТ інструментом здобуття учнями знань.
The technological development of the educational process facilitates free access to modern ICTs and interactive learning technologies. Among the pedagogical technologies, information and communication technologies have a significant potential for the educational process. Currently, pedagogical technologies used at school should be combined with ICT to target the actual system of techniques and facilities of organizing educational activities in order to achieve educational purposes. Objectives of the study: to characterize the technological development of the educational process in upper secondary school in terms of a new stage in the development of the theory of education and training; to ponder over the development of the educational environment in terms of the didactic potential of pedagogical technologies and ICT; to analyze the empirical data of upper secondary students' surveys and determine if ICT has become a tool to acquire knowledge.
 
Publisher Інститут інформаційних технологій і засобів навчання; Університет менеджменту освіти
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708500/1/VHO-KSV-SHM_ICT-18.pdf
- Vaskivska, Halyna O., Kosianchuk, Serhiy V. and Skyba, Halyna M. (2017) Didactic possibilities of information and communication technologies in the process of development of educational environment in upper secondary school Information Technologies and Learning Tools, 4 (60). pp. 17-27. ISSN 2076-8184