Запис Детальніше

Формування суб’єкт-суб’єктної взаємодії старшокласників: теоретико-аналітичний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714610/
https://hum-balkan-studies.com/
 
Title Формування суб’єкт-суб’єктної взаємодії старшокласників: теоретико-аналітичний аспект
Formation of subject-subject interaction of upper secondary school pupils: theoretical and analytical aspect
Формирование субъект-субъектного взаимодействия старшеклассников: теоретико-аналитический аспект
 
Creator Скиба, Галина Михайлівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті представлено аналіз наукових досліджень проблеми суб’єкт-суб’єктної взаємодії в освітній діяльності. Автор основну увагу приділяє необхідності вивчення дидактичних особливостей взаємодії суб’єктів освітньої діяльності. Описано, що ефективність формування суб’єктивного простору як учнів, так і вчителів залежить від характеристик побудови суб’єкт-суб’єктної взаємодії між ними, функціональність якого еквівалентна досягненню цілей освітнього процесу й просуванню особистих самостверджень учасників навчальної діяльності. Відзначається, що в умовах гуманізації освіти міжособистісне спілкування в навчальній діяльності визначається не тільки ступенем формування комунікативної компетентності суб’єктів навчання, що в основному об’єднує знання, навички і здібності, проявляється в комунікативних діях і забезпечує ефективність комунікаційного процесу, але також включає психолого-педагогічні навички спілкування як ключ до ефективної суб’єкт-суб’єктної взаємодії, заснованої на знаннях і життєвому досвіді як учителів, так і учнів, здатності кожного з учасників навчальної діяльності зрозуміти себе й прийняти особливості психічних станів інших людей, здатність коригувати комунікативні дії вчителів з учнями, учнів між собою, з іншими людьми. Зазначено, що проблема формування суб’єкт-суб’єктної взаємодії старшокласників у навчальній діяльності носить міждисциплінарний характер і тому має розглядатися на основі результатів вивчення педагогіки, психології, соціології, психофізіології й т.п. Доведено, що ефективність формування суб’єктивного простору як учнів, так і вчителів залежить від особливостей побудови суб’єкт-суб’єктної взаємодії між ними, функціональність якого еквівалентна в досягненні цілей освітнього процесу та у просуванні особистого самоствердження учасників навчальної діяльності.
The article presents the analysis of scientific studies to the problem of subject-subject interaction in the educational activities. The article focuses on the need to study the didactic features of interaction of subjects of educational activity. Described that the efficiency of formation of the subjective space of both pupils and teachers depends on the characteristics of the construction of subject-subject interaction between them, the functionality of which is equivalent in achieving the goals of the educational process and in the promotion of personal self-affirmation of the participants in the training activities. It is noted that in the conditions of humanization of education, interpersonal communication in learning activities is determined not only by the degree of formation of the communicative competence of subjects of training, which essentially integrates the knowledge, skills and abilities, manifested in communicative action and ensure the effectiveness of the communication process, but also involves psycho-pedagogical skills of communication as the key to effective subject-subject interaction based on knowledge and life experience of both teachers and students, abilities of each of the participants in training activities to understand themselves and to accept the modification of the mental States of others, the ability to adjust communicative action with the contacts of teachers with students, students among themselves, with other people. It is proved that the problem of forming the subject-subject interaction of students in learning activities is interdisciplinary, and therefore should be regarded on the basis of the results of the study of pedagogy, psychology, sociology, psychophysiology, and the like. It is proved that the efficiency of formation of the subjective space of both pupils and teachers depends on the characteristics of the construction of subject-subject interaction between them, the functionality of which is equivalent in achieving the goals of the educational process and in the promotion of personal self-affirmation of the participants in the training activities.
В статье представлен анализ научных исследований проблемы субъект-субъектного взаимодействия в образовательной деятельности. Автор основное внимание уделяет необходимости изучения дидактических особенностей взаимодействия субъектов образовательной деятельности. Описано, что эффективность формирования субъективного пространства как учеников, так и учителей зависит от характеристик построения субъект-субъектного взаимодействия между ними, функциональность которого эквивалентна достижению целей образовательного процесса и продвижению личных самоутверждений участников учебной деятельности. Отмечается, что в условиях гуманизации образования межличностное общение в учебной деятельности определяется не только степенью формирования коммуникативной компетентности субъектов обучения, в основном объединяющей знания, навыки и способности, что проявляется в коммуникативных действиях и обеспечивает эффективность коммуникационного процесса, но также включает психолого-педагогические навыки общения как ключ к эффективному субъект-субъектному взаимодействию, основанному на знаниях и жизненном опыте как учителей, так и учеников, способности каждого из участников учебной деятельности понять себя и принять особенности психических состояний других людей, способность корректировать коммуникативные действия учителей с учениками, учащимися между собой, с другими людьми. Указано, что проблема формирования субъектно-субъектного взаимодействия старшеклассников в учебной деятельности имеет междисциплинарный характер и поэтому должна рассматриваться на основе результатов изучения педагогики, психологии, социологии, психофизиологии и т. п. Доказано, что эффективность формирования субъективного пространства как учеников, так и учителей зависит от особенностей построения субъект-субъектного взаимодействия между ними, функциональность которого эквивалентна в достижении целей образовательного процесса и в продвижении личного самоутверждения участников учебной деятельности.
 
Publisher «Научен хронограф» ЕООД
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714610/1/SHM%202018-1%20HBI.pdf
- Скиба, Галина Михайлівна (2018) Formation of subject-subject interaction of upper secondary school pupils: theoretical and analytical aspect Хуманитарни балкански изследвания, 1. pp. 71-74. ISSN 2603-4859