Історико-теоретичний контекст підготовки майбутніх учителів початкової школи до забезпечення основ загальної музичної освіти учнів
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/714653/
|
|
Title |
Історико-теоретичний контекст підготовки майбутніх учителів початкової школи до забезпечення основ загальної музичної освіти учнів
Historical and theoretical approach to teacher training in schools and preschool institutions |
|
Creator |
Євтух, М.Б.
Дорошенко, Тетяна |
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study 93/94 History |
|
Description |
У параграфі простежено ґенезу розвитку загальної музичної освіти учнів на основі ретроспективного аналізу зарубіжної та вітчизняної педагогічної думки, що дозволило зробити висновок щодо набуття категорією «музична освіта» свого повноцінного значення в процесі історичного розвитку всіх музично-педагогічних явищ. Історико-теоретичний контекст підготовки майбутніх учителів початкової школи до музично-освітньої діяльності дозволив виявити основні соціально-економічні, культурнополітичні, геоструктурні та музично-освітянські передумови розгортання цього процесу. Зазначено, що основою для періодизації такої підготовки, у першу чергу, слугували зміни, що відбувалися в початковій школі. Тому на кожному етапі історичного розвитку шкільна освіта була розглянута як замовник підготовки майбутнього вчителя. У визначенні об’єктивних передумов удосконалення підготовки майбутніх учителів початкової школи до забезпечення основ загальної музичної освіти учнів набув особливого значення розгляд шляхів розвитку освіти, аналіз упроваджених в освітню практику тогочасних освітніх директив, які позначилися на розвитку загальної музичної освіти та викликали необхідність удосконалення підготовки педагогічних кадрів до музичного виховання школярів, залучення їх до музичної культури в навчально-виховному процесі, визначення етапів розвитку процесу підготовки майбутніх учителів початкової школи до музично-освітньої роботи з молодшими школярами. Аналіз проблем підготовки вчителя початкової школи дав підстави для висновку про глибоке дослідження питань розвитку особистості вчителя, історії розвитку вітчизняного та світового досвіду підготовки вчителя загальноосвітньої школи, вивчення сутності педагогічних нововведень у вищій освіті та розроблення оновленого змісту педагогічної освіти. На підставі вивчення та аналізу історичних матеріалів зроблено висновок, що прогресивна концепція музичної освіти базувалась на нових методологічних засадах національного відродження, зростання естетичного складника підготовки майбутніх учителів, що значно збагатило та урізноманітнило процес музично-освітнього розвитку вчителів, у тому числі немузичних спеціальностей на педагогічних факультетах The paragraph traces the genesis of the development of a common musical education of students on the basis of a retrospective analysis of foreign and domestic pedagogical thought that allowed to do The conclusion about the acquisition of the category of "education" full value in the process of historical development of all musical and pedagogical phenomena. Historical and theoretical context of preparing future elementary school teachers to music education activities allowed to identify the main socio-economic, cultural, geostructural and musical educational prerequisites for the deployment of this process. Noted that the basis for the periodization of such training in the first place, served as a change in primary school. Therefore, on each stage of historical development school education was considered as the customer of the preparation of the future teacher. The determining the objective prerequisites for improving the preparation future elementary school teachers to provide the basics general music education students gained special importance consideration of the ways of education development, analysis of educational practice of the then educational directives, affected the development of general music education and necessitated improved training teaching staff to the musical education of schoolchildren, bringing them to musical culture in the educational process, determining the stages of development of the process of preparing future primary school teachers for music education work with younger students.An analysis of the problems of training primary school teachers gave Reasons for the conclusion of a deep study of issues teacher personality development, development history national and international experience of teacher training comprehensive school, the study of the essence of pedagogical innovations in higher education and the development of updated content of teacher education. Based on the study and analysis of historical materials concluded that the progressive concept of music education is based on new methodological principles national revival, growth aesthetic component of training future teachers, significantly enriched and diversified the process of musical education development of teachers, including non-music specialties at pedagogical faculties. |
|
Publisher |
ФОП Чабаненко Ю.А.
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/714653/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D1%8F_%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B0_new%D0%84%D0%B2%D1%82%D1%83%D1%8517-134-166.pdf
Євтух, М.Б. and Дорошенко, Тетяна (2017) Historical and theoretical approach to teacher training in schools and preschool institutions ФОП Чабаненко Ю.А., м. Черкаси, Україна. |
|