Запис Детальніше

Визначення міжремонтного ресурсу авіаційних двигунів у процесі імпортозаміщення комплектуючих виробів

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Визначення міжремонтного ресурсу авіаційних двигунів у процесі імпортозаміщення комплектуючих виробів
Определение межремонтного ресурса авиационных двигателей в процессе импортозамещения комплектующих изделий
Determination of the inter-repair resource of aviation engines in the process of import substitution of accessories
 
Creator Є.Ю. Іленко
М.Б. Сушак
П.М. Стешенко
Е.Ю. Иленко
М.Б. Сушак
П.Н. Стешенко
Ye. Ilenko
M. Sushak
P. Steshenko
 
Subject Військово-технічні проблеми
УДК 623.746.-519
імпортозаміщення, запас міцності, надійність, ресурс, еквівалентне випробування, випробувальний цикл, модель процесу збільшення міжремонтного ресурсу
импортозамещение, запас прочности, надежность, ресурс, эквивалентные испытания, испытательный цикл, модель процесса увеличения межремонтного ресурса.
import substitution, safety factor, reliability, life, equivalent tests, test cycle, model of the process of increasing the overhaul life
 
Description У статті представлено результати аналізу існуючих підходів щодо визначення ресурсу авіаційних двигунів, на які під час відновлення мають встановлюватись комплектувальні вироби, виготовлення яких освоєно вітчизняними підприємствами. рішення даної задачі можливе шляхом проведення прискорених циклічних еквівалентних випробувань газотурбінних двигунів, які дозволяють у короткі терміни виявити основні дефекти двигуна, здійснити заходи щодо їх усунення та визначити ресурс двигуна. у статті обґрунтовані особливості програми проведення таких випробувань.
В статье представлены результаты анализа существующих подходов к определению ресурса авиационных двигателей, на которые при восстановлении устанавливаются комплектующие изделия, изготовление каких освоено отечественными предприятиями. решение данной задачи возможно путем проведения ускоренных циклических эквивалентных испытаний газотурбинных двигателей, которые позволяют в короткие сроки выявить основные дефекты двигателя, принять меры по их устранению и определить ресурс двигателя. В статье обоснованы особенности программы проведения таких испытаний.
Currently, most component parts and design components of military aircrafts gas turbine engines in Ukraine Armed Forces have been developed and manufactured in the Russian Federation. The issue has become topical of supplying products, equivalent to the standard ones, from other countries (purchase diversification) or establishing domestic production of the latter (import substitution). Usually, a certain component parts and design elements are to be necessarily replaced in the aircraft engine repairing process (unless depending on the technical condition). Such a nomenclature, being a part of an aircraft engine, for example, are individual rolling bearings and bellows.The resource of such a complex technical system as gas turbine engine, including its set of units with different processes of their loads, can be defined as the time between operating time before repair, during which it is reasonable and acceptable to use the engine for specific operating conditions. The very feasibility and admissibility assessment is determined by fulfilling the requirements of the standard serviceability indicators of a military aircraft fleet, that is, it assumes achieving maximum economic effect together with the required reliability level. In terms of replacing gas turbine engines components and design elements with domestic components, it becomes necessary to correct the resource of the engine and its parts. Technical and economic content of the gas turbine engine resource concept depends on many factors. Justified definition of a resource involves taking physical factors into account, that affect the engine properties change over time (aging process), as well as economic factors that determine feasibility of further increase in resource under specific conditions of operating, maintenance and repair, according to the “cost-effectiveness” criterion. This article’s purpose is to analyze existing approaches to determining aircraft engine resource, which should install domestically manufactured components during restoration, and to substantiate content of equivalent and cyclic tests programs in order to determine the aircraft engine individual components resource.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2018
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19153
 
Source Системи озброєння і військова техніка. — 2018. — № 4(56). 19-26
Системы вооружения и военная техника. — 2018. — № 4(56). 19-26
Systems of Arms and Military Equipment. — 2018. — № 4(56). 19-26
1997-9568
 
Language ukr
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19153/soivt_2018_4_5.pdf