Методика оптимізації маршруту подолання ППО противника підрозділами тактичної авіації
Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Методика оптимізації маршруту подолання ППО противника підрозділами тактичної авіації
Методика оптимизации маршрутa преодоления пво противника подразделениями тактической авиации Optimization technique route overcoming anti-air defense units tactical aviation |
|
Creator |
О.М. Полуйко
П.М. Онипченко О.В. Тимошенко В.Я. Корецький А.Н. Полуйко П.Н. Онипченко А.В. Тимошенко В.А. Корецкий A. Poluiko P. Onypchenko A. Tymoshenko V. Koretsky |
|
Subject |
Військово-технічні проблеми
УДК 355.58:358.422 ППО противника, автоматизація розрахунків, маршрут польоту, ефективність, критерій, оптимальні координати, траєкторія ПВО противника, автоматизация расчетов, маршрут полета, эффективность, критерий, оптимальные координаты, траектория enemy air defenses, calculation automation, flight route, efficiency, criterion, optimal coordinates, trajectory |
|
Description |
У статті обґрунтована актуальність дослідження способів і тактичних прийомів подолання сучасної ППО противника. Одним із шляхів вирішення даного завдання є автоматизація розрахунку і вибору найвигіднішого маршруту подолання ППО противника, що дозволить із урахуванням багатьох факторів, які впливають на ефективність подолання ППО противника, в короткий термін знайти такий варіант польоту літального апарату (ЛА) по маршруту, при якому протидія наземних ЗРК буде мінімальною. Наголошується, що метою рішення даної задачі є пошук оптимального, за критерієм мінімуму успішних пусків (вражаючих пострілів) маршруту польоту в умовах відомого угруповання засобів ППО противника. Сутність рішення задачі полягає в тім, що на підставі вихідної інформації ЕОМ здійснює пошук маршруту, представленого прямолінійними ділянками шляхом послідовного переходу від опорної (початкової) траєкторії до оптимальної за кінцеве число кроків. При цьому критерієм є мінімальна сумарна кількість успішних пусків (вражаючих пострілів). Кінцевим результатом є оптимальні координати поворотних пунктів маршруту (ППМ) і висота польоту на ділянках маршруту з погляду ефективного подолання ППО противника. Використання запропонованої методики дозволяє підвищити якість прийняття рішень командирами при відпрацюванні оптимального варіанту дій авіаційних частин (підрозділів) при виконанні бойових завдань.
В статье обоснована актуальность исследования способов и тактических приемов преодоления современной ПВО противника. Одним из путей решения данной задачи является автоматизация расчета и выбора наиболее выгодного маршрута преодоления ПВО противника, что позволит с учетом многих факторов, влияющих на эффективность преодоления ПВО противника, в короткий срок найти такой вариант полета летательного аппарата (ЛА) по маршруту, при котором противодействие наземных ЗРК будет минимальной. Отмечается, что целью решения данной задачи является поиск оптимального по критерию минимума успешных пусков (попадающих выстрелов) маршрута полета в условиях известной группировки средств ПВО противника. Сущность решения задачи заключается в том, что на основании исходной информации ЭВМ осуществляет поиск маршрута, представленного прямолинейными участками путем последовательного перехода от опорной (начальной) траектории к оптимальной за конечное число шагов. При этом критерием является минимальное суммарное количество успешных пусков (попадающих выстрелов). Конечным результатом является оптимальные координаты поворотных пунктов маршрута (ППМ) и высота полета на участках маршрута с точки зрения эффективного преодоления ПВО противника. Использование предлагаемой методики позволяет повысить качество принятия решений командирами при отработке оптимального варианта действий авиационных частей (подразделений) при выполнении боевых задач. The article substantiates the relevance of the study of methods and tactical methods for overcoming the modern air defense of the enemy. One of the ways to solve this problem is to automate the calculation and selection of the most advantageous route to overcome the air defense of the enemy, which, taking into account many factors that affect the effectiveness of overcoming enemy air defenses, in the short term, find such a variant of the flight of the aircraft on the route, in which counteraction to ground anti-aircraft missile complexes will be minimal. It is noted that the purpose of this task is to find the optimal criterion of the minimum of successful launch (striking shots) of the flight in conditions of a well-known grouping of enemy air defense facilities. The essence of the solution of the problem is that, based on the initial information of the electronic computer, it searches the route represented by straight sections by successive transition from the reference (initial) trajectory to the optimal for the finite number of steps. In this case, the criterion is the minimum total number of successful launches (striking shots).The position of each turning point of the route varies randomly. For each case, the number of aircraft affected is calculated from each anti-aircraft missile complex. A similar procedure is performed for the same turning point of the route, but for another given height. When all the provisions of the turning point of the route are tested, there is a transition to the selection of this direction, which leads to a reduction of the target function initially with a minimum defeat in the horizontal plane, and then for a different height of the turning point of the route.The end result is the optimal coordinates of the turning points of the route and the altitude of the flight on the route sections in terms of effective overcoming of the air defense of the enemy.The use of the proposed methodology can significantly improve the quality of decision-making, reduce the time for preparation for combat operations in a time-shortage, and increase the effectiveness of the implementation of combat missions in the context of the operation of the combined forces. Using the proposed methodology allows to develop the optimal version of combat flight to the object of action and back, as well as automate the decision-making process in preparation for combat operations. |
|
Publisher |
Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub |
|
Date |
2018
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19157
|
|
Source |
Системи озброєння і військова техніка. — 2018. — № 4(56). 48-53
Системы вооружения и военная техника. — 2018. — № 4(56). 48-53 Systems of Arms and Military Equipment. — 2018. — № 4(56). 48-53 1997-9568 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19157/soivt_2018_4_9.pdf
|
|