Запис Детальніше

Моделювання консолідованого прийняття рішень екіпажем та диспетчером в особливих випадках в польоті

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Моделювання консолідованого прийняття рішень екіпажем та диспетчером в особливих випадках в польоті
Моделирование консолидированного принятия решений экипажем и диспетчером в особых случаях в полете
Modeling of flight crew and air traffic controller collaborative decision making during emergency cases in flight
 
Creator М.В. Касаткін
Ю.В. Сікірда
Т.Ф. Шмельова
П.В. Гризодуб
Н.В. Касаткин
Ю.В. Сикирда
Т.Ф. Шмелева
П.В. Гризодуб
M. Kasatkin
Yu. Sikirda
T. Shmelova
P. Gryzodub
 
Subject Розвиток, бойове застосування та озброєння авіації
УДК 656.7.086 (45)
мережевий графік, оптимальна взаємодія, синхронізація, спільне прийняття рішень, структурно-часова таблиця, сценарій розвитку події
сетевой график, оптимальное взаимодействие, синхронизация, совместное принятие решений, структурно-временная таблица, сценарий развития события
network diagram, optimal interaction, emergency case in flight, synchronization, collaborative decision making, system wide information management, flight and flow information for a collaborative environment, structurally-timely table, incident scenario
 
Description Представлено еволюцію моделей людського фактору в авіації з 1972 року до теперішнього часу, підкреслено актуальність на сучасному етапі розвитку авіаційної соціотехнічної системи проблеми організації консолідованого прийняття рішень всіма операційними партнерами. Формалізовано позаштатну польотну ситуацію, яка виникає на борту повітряного судна при відмові одного двигуна та пожежі іншого з однієї сторони під час зльоту. Проведено мережевий аналіз розвитку особливого випадку в польоті, отримано детерміновані моделі прийняття рішень операторами аеронавігаційної системи, синхронізовано дії екіпажу повітряного судна та диспетчера під час парирування аварійної ситуації в польоті. Визначений оптимальний варіант розвитку подій при виникненні позаштатної польотної ситуації за критерієм мінімізації часу завершення польоту.
Представлена эволюция моделей человеческого фактора в авиации с 1972 года до настоящего времени, подчерк-нута актуальность на современном этапе развития авиационной социотехнической системы проблемы организации консолидированного принятия решений всеми операционными партнерами. Формализована внештатная полетная си-туация, которая возникает на борту воздушного судна при отказе одного двигателя и пожара другого с одной сторо-ны во время взлета. Проведен сетевой анализ развития особого случая в полете, получено детерминированные модели принятия решений операторами аэронавигационной системы, синхронизировано действия экипажа воздушного судна и диспетчера во время парирования аварийной ситуации в полете. Определен оптимальный вариант развития событий при возникновении внештатной полетной ситуации по критерию минимизации времени завершения полета.
The evolution of the human factor models in aviation from 1972 to the present time is presented. The importance of the or-ganization of collaborative decision-making by all operational partners at the current stage of the development of the aviation sociotechnical system is underlined. The emergency situation that arises on aircraft board when one engine fails and other engine fires on the same side during the take-off is formalized. Three possible scenarios for the events development were investigated on the basis of the flight simulator KTS-32 (aircraft IL-76TD). A network analysis of the development of emergency case in flight was carried out, deterministic decision-making models of air navigation system operators were obtained, and the actions of flight crew and air traffic controller were synchronized during parrying the emergency case in flight. The optimal variant of events development in emergency case in flight according to the criterion of minimizing the time of flight completion has been determined. The proposed models will complement the database of flight scenarios development in the decision support system and can be used in the training process of the air navigation system operators and in the real operating conditions. The use of flight simulators in the process of air traffic controller professional training is relevant. The air traffic controller is advised to use emergency checklist that can help deal with incidents in order to establish optimal actions to achieve better cooperation with pilot during emergency situation.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2019
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19194
 
Source Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. — 2019. — № 1(34). 30-38
Наука и техника Воздушных Сил Вооруженных Сил Украины. — 2019. — № 1(34). 30-38
Science and Technology of the Air Force of Ukraine. — 2019. — № 1(34). 30-38
2223-456X
 
Language ukr
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/19194/nitps_2019_1_6.pdf