Запис Детальніше

Реалізація культурологічного підходу через діалог культур у змісті навчального посібника елективного курсу«Німецькомовні країни»

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714759/
 
Title Реалізація культурологічного підходу через діалог культур у змісті навчального посібника елективного курсу«Німецькомовні країни»
Realization of culturological approach through dialogue of cultures in the content of elective course manual “German-speaking countries”
 
Creator Басай, Надія Пилипівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті розглянуто питання культурологічного підходу до навчання іноземних мов у старшій школі. Представлено аналіз змісту навчального посібника елективного курсу «Німецькомовні країни» для учнів 10–11-х класів з позиції реалізації культурологічного підходу в навчальному процесі через діалог культур. Надано перелік необхідних умінь для здійснення діалогу культур, розкрито соціокультурну тематику навчального посібника, наведено приклади ситуацій, що відповідають тематиці діалогу культур.
The article deals with the problem of culturological approach in teaching foreign languages at senior school. The necessity to use culturological approach in teaching foreign languages, improvement of this process and increase of the level of its quality appears in connection with the processes of globalization and the necessity of forming favourable conditions for personal development of an individual, his / her environment socialization with the representatives of diff erent nations and cultures. The author draws a conclusion, that a person that aims to know foreign language perfectly must study the culture of people – native speakers of this language, for a free orientation in realities, inherent in the people that belong to a certain language group. The author considers that attraction of cultural studies components in the process of teaching German by the means of elective course manual is necessary for the achievement of a primary practical purpose – forming capacity for communication a language that is studied. The culturological orientation of the content for foreign education at senior school fi rst of all is expressed in organization of communication in the form of cultures dialogue. That’s why the content of the elective course manual “Germanspeaking countries” must be orientated on comparison of life aspects in German-speaking countries with those, which are characteristic for Ukraine.
 
Publisher Ужгородський національний університет
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714759/1/%D0%91%D0%B0%D1%81%D0%B0%D0%B92016_2_6.pdf
- Басай, Надія Пилипівна (orcid.org/0000-0003-2800-5199 <http://orcid.org/0000-0003-2800-5199>) (2016) Realization of culturological approach through dialogue of cultures in the content of elective course manual “German-speaking countries” Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. соціальна робота», 2 (39). pp. 21-26. ISSN 2524-0609