Запис Детальніше

Теоретичні аспекти імітаційного моделювання в навчанні фізики

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714985/
 
Title Теоретичні аспекти імітаційного моделювання в навчанні фізики
Теоретические аспекты имитационного моделирования в обучении физики
Theoretical aspects of simulation in learning physics
 
Creator Слободяник, О.В.
 
Subject 004.94 Simulation
37.09 Organization of instruction
53 Physics
 
Description В статті виокремлено основні теоретичні аспекти використання імітаційного комп’ютерного моделювання на уроках фізики в закладі загальної середньої освіти, зокрема, для реалізації інформаційно-цифрової компетентності. Визначено переваги та недоліки комп’ютерного експерименту, зокрема імітаційних моделей в процесі вивчення шкільної фізики. Зазначено, що використання комп’ютерних імітаційних моделей в навчальному процесі максимально наближує суб’єкта навчання до реальних умов, тому учні беручи активну участь у такій навчальній діяльності, мають можливість власноруч керувати перебігом експерименту, генерувати ідеї, гіпотези та перевіряти їх правильність, навчаються розв’язувати реальні проблеми, проявляти себе як особистість. Доведено, що використання технології імітаційного моделювання явищ та процесів у навчанні суттєво підвищує мотивацію, а отже, й ефективність навчання.
В статье выделены основные теоретические аспекты использования имитационного компьютерного моделирования на уроках физики в учреждении общего среднего образования, в частности, для реализации информационно-цифровой компетентности. Определены преимущества и недостатки компьютерного эксперимента, в частности имитационных моделей в процессе изучения школьной физики. Отмечено, что использование компьютерных имитационных моделей в учебном процессе максимально приближает субъекта обучения к реальным условиям, поэтому учащиеся активно участвуя в такой учебной деятельности, имеют возможность самостоятельно управлять ходом эксперимента, генерировать идеи, гипотезы и проверять их правильность, учатся решать реальные проблемы, проявлять себя как личность. Доказано, что использование технологии имитационного моделирования явлений и процессов в обучении существенно повышает мотивацию, а следовательно, и эффективность обучения.
The article outlines the main theoretical aspects of the use of simulation computer simulation in physics classes in the institution of general secondary education, in particular, for the implementation of information and digital competence. The advantages and disadvantages of a computer experiment, in particular simulation models in the process of studying school physics, are determined. It is noted that the use of computer simulation models in the learning process approximates the subject of the study to real conditions, so students are actively participating in such training activities, have the opportunity to manage the course of the experiment, generate ideas, hypotheses and verify their correctness, learning to solve real problems, to express themselves as a person. It is proved that the use of technology simulation of phenomena and processes in training significantly increases motivation, and thus learning efficiency. The use of models in the learning process in physics allows you to highlight and display the most important for communication knowledge in phenomena that are often inaccessible to direct observation, to comprehend the essence of some physical phenomena. Modeling gives the teacher the opportunity to deeply disclose the contents of physical concepts in the lesson, acquaint students with the modern experimental physics base, reveal the importance of methods of studying physical phenomena and processes, equip the students with a system of physical knowledge in close connection with the methods of scientific research. It is noted that the peculiarity of using computer simulation models at the lessons of natural and mathematical disciplines is that they can be freely modified, thereby allowing students to demonstrate their creativity, while the knowledge, skills, skills gained during the process of working with simulation models, facilitate formation student as a person. It is noted that simulation models can be used not only for demonstration of phenomena, processes, laboratory works, but also for independent activity of a creative nature. The use of simulations by pupils to perform a virtual experiment enables not only to acquire a certain amount of knowledge in physics, but also to form a sufficient level of information and digital competence necessary for further training and professional activity. Using Internet resources, including simulations, is another opportunity for students to achieve the desired level of knowledge. The article analyzes the Phet resource developed by the University of Colorado, which presents virtual laboratories that demonstrate various processes and phenomena in the fields of physics, chemistry, biology, geology and VirtuLab, the largest collection of virtual experiments.
 
Publisher РВВ ЦДПУ ім.В.Винниченка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714985/1/%D0%9A%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_2018_%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Слободяник, О.В. (2018) Theoretical aspects of simulation in learning physics Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2 (17). pp. 183-187. ISSN 2415-7988