Запис Детальніше

Оцінка працівниками комерційних організацій ролі грошей у їх життєдіяльності: зв’язок із соціально-демографічними та організаційно-професійними характеристиками працівників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714951/
 
Title Оцінка працівниками комерційних організацій ролі грошей у їх життєдіяльності: зв’язок із соціально-демографічними та організаційно-професійними характеристиками працівників
Commercial organization employees' assessment of the role of money in their lives: the connection with employees' socio-demographic and organizational-professional characteristics
 
Creator Карамушка, Л.М.
Паршак, О.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
33 Economics. Economic science
 
Description У статті на основі емпіричного дослідження проаналізовано особливості оцінки працівниками комерційних організацій ролі грошей у їх життєдіяльності, виявлено певні диспропорції в оцінці. Проаналізовано зв’язок між оцінкою працівниками комерційних організацій ролі грошей у їх життєдіяльності та соціально-демографічними характеристиками працівників (вік, сімейний стан, наявність дітей, стать). Досліджено зв’язок між оцінкою персоналом комерційних організацій ролі грошей у їх життєдіяльності та організаційного-професійними характеристиками працівників (рівень освіти, загальний трудовий стаж, стаж роботи в компанії, посада в організації). Визначено низку важливих напрямків оптимізації ставлення до грошей у працівників комерційних організацій.
Based on the empirical research, the authors analyze different aspects of and differences in commercial organization employees' assessments of the role of money in their lives. The article discusses the relationship between the commercial organization employees' assessments of the role of money in their lives and the employees' socio-demographic (age, marital status, children, gender) and organizational-professional characteristics (level of education, total work experience, length of work in a company, position in an organization). The authors also discuss different ways of optimizing commercial organization employees' attitudes toward money, which are aimed at the formation of employees' attitudes towards money as a means of satisfaction of their both basic material needs and professional and cultural development needs, social image and status needs, health preservance and leisure needs, etc. as well as a means of satisfaction not only of their families and close people's needs, but also of their own needs and the needs related to harmonious development of employees of all age groups, both men and women, in different areas of life and the satisfaction not only of current, but also future needs (personal, family and close people's) including both pragmatic and altruistic needs, etc.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714951/1/Karamushka_Parshak.pdf
- Карамушка, Л.М. (orcid.org/0000-0003-0622-3419 <http://orcid.org/0000-0003-0622-3419>) and Паршак, О.І. (orcid.org/0000-0002-2835-9408 <http://orcid.org/0000-0002-2835-9408>) (2018) Commercial organization employees' assessment of the role of money in their lives: the connection with employees' socio-demographic and organizational-professional characteristics Організаційна психологія. Економічна психологія, 4 (15). pp. 35-47. ISSN 2411–3190