Запис Детальніше

Сomponent-elemental markers of femininity in costumes of Ukrainian designers

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Сomponent-elemental markers of femininity in costumes of Ukrainian designers
Компонентно-элементные маркеры женственности в костюмах украинских дизайнеров
Компонентно-елементні маркери жіночності в костюмах українських дизайнерів
 
Creator Yakymchuk, O.; Херсонський національний технічний університет
 
Subject Collection of clothes; costume; femininity; design-projection; Ukrainian designers; Ukrainian Fashion Week; feminine markers; costume items; clothing; accessories; shoes.
74
Коллекции одежды; костюм; женственность; дизайн-проектирование; украинские дизайнеры; Ukrainian Fashion Week; маркеры женственности; элементы костюма; одежда; аксессуары; обувь.
74
Колекції одягу; костюм; жіночність; дизайн-проектування; українські дизайнери; Ukrainian Fashion Week; маркери жіночності; елементи костюму; одяг; аксесуари; взуття.
74
 
Description The article highlights the problem of displaying femininity in the costume of Ukrainian designers. Suggested the use of characteristic costume elements as a marker of femininity within the three main subject-element groups (clothes, accessories, shoes). These include: clothes (dresses, skirts, blouses, corsetry, fur coats); accessories (jewelry (beads, necklaces, bracelets, earrings, brooches, rings, pendants), headwear (hats, headbands, garlands, turbans, hoops, scarves, hats), scarf-panty products, stockings, tights, clutches, bags, mittens, umbrellas from the sun); shoes (shoes (boot shoes, ballet shoes, hairpins, heels, on a tanket, with an open sock), boots (on studs, heels, on a tanket, boots, stockings), bootills (on studs, heels, on a tankette), sandals (on studs, heels, on a tankette). Based on collected photographic material formed empirical research base, which is clearly represented in the empirical matrix of the indication of feminine markers costume of Ukrainian designers. Analyzed 114 collections of women's clothing of 36 Ukrainian designers presented on the Ukrainian Fashion Week shows from 2010 to 2018, using feminine costume items and indented them as feminine markers in the costume system. Graphically presented three degrees of counteraction of women's clothing, accessories and footwear within each group. Determine the specific weight of each element in the total mass of women's feminine costumes of Ukrainian designers. Confirmed stereotyped axioms regarding the use in designing a feminine costume such markers as dresses, skirts, blouses, shoes with studs and heels, as well as jewelry (earrings, necklaces).
В статье рассмотрена проблематика отображения женственности в костюме украинских дизайнеров. Предложено использование характерных элементов костюма в качестве маркеров женственности в рамках трех основных предметно-элементных групп (одежда, аксессуары, обувь). на основе собранного фотографического материала сформирована эмпирическая база исследования, которая наглядно представлена как эмпирическая матрица индикации маркеров женственности костюмов украинских дизайнеров. Проанализированы коллекции женской одежды, пердставленные на Ukrainian Fashion Week с 2010 по 2017 гг., с использованием женственных элементов костюма, и проведена их индикация как маркеров женственности в системе костюма. Графически представлены диаграммы встречаемости женственных элементов одежды, аксессуаров и обуви. в рамках каждой из групп. Оперделен удельный вес каждого из элементов в общей массе маркеров женственности костюмов украинских дизайнеров.
В статі висвітлено проблематику відображення жіночності в костюмі українських дизайнерів. Запропоновано використання характерних елементів костюму в якості маркерів жіночності в межах трьох основних предметно-елементних груп (одяг, аксесуари, взуття). На основі зібраного фотографічного матеріалу сформовано емпіричну базу дослідження, яку наочно представлено в емпіричній матриці індикації маркерів жіночності костюму українських дизайнерів. Проаналізовано колекції жіночого одягу українських дизайнерів, представлених на Ukrainian Fashion Week з 2010 по 2017 рр., з використанням жіночних елементів костюму, та індиковано їх як маркери жіночності у системі костюму. Графічно представлено діаграми зустрічності жіночних предметів одягу, аксесуарів та взуття в межах кожної з груп. Визначено питому вагу кожного з елементів в загальній масі маркерів жіночності костюмів українських дизайнерів.
 
Publisher Національний Авиаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2019-02-22
 
Type


 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/13462
 
Source Теорія та практика дизайну; № 14 (2018); 170-180
Теория и практика дизайна; № 14 (2018); 170-180
Theory and practice of design; № 14 (2018); 170-180
 
Language uk