Методологічні підходи до стандартизації змісту професійної освіти
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/714690/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/issue/view/16 https://doi.org/10.32835/2223-5752.2018.16.27-33. |
|
Title |
Методологічні підходи до стандартизації змісту професійної освіти
Methodological approaches to standardization of professional education content — |
|
Creator |
Каленський, А.А.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics 69 Building (construction) trade. Building materials. Building practice and procedure |
|
Description |
Представлено результати аналізу публікацій, предметом дослідження яких були питання, тією чи іншою мірою пов’язані з методологічними підходами до стандартизації змісту професійної освіти. Обґрунтована нами методологія стандартизації професійної освіти на компетентнісній основі сформована із врахуванням комплексу наукових підходів: системного, діяльнісного, особистісно-орієнтованого, компетентнісного технологічного, інформаційного та культурологічного. Системний підхід дає змогу аналізувати різноманітні чинники впливу на формування змісту стандартизації в їх діалектичному взаємозв’язку. Діяльнісний підхід передбачає спрямованість процесу стандартизації змісту освіти на розвиток ключових і професійних компетентностей майбутніх фахівців та їх практичне застосування для успішної соціальної та професійної самореалізації. Особистісно-орієнтований підхід передбачає врахування в процесі стандартизації змісту освіти потреб і цінностей особистості кожного учасника освітнього процесу. Технологічний підхід сприяє вдосконаленню технології стандартизації змісту професійної освіти з урахуванням компетентнісного підходу. Інформаційний підхід означає ефективне використання пізнавального потенціалу інформаційної діяльності, необхідної для формування змісту освітніх стандартів. Культурологічний підхід до стандартизації змісту професійної освіти має три взаємопов’язаних аспекти дії (аксіологічний (ціннісний), технологічний і особистісно-творчий) і дає змогу подолати суперечність між духовним і матеріальним, що існує в сучасному змісті професійної освіти. Компетентнісний підхід покликаний інтегрувати основні положення діяльнісного та особистісного підходів, оскільки полягає в посиленні особистісно-діяльнісного аспекту стандартизації змісту професійної освіти і навчання, передбачає врахування особистісного досвіду майбутніх фахівців, є більш ємним і варіативним, оскільки змістовно визначається ціннісними орієнтаціями особистості.
The results of the analysis of publications, the subject of study of which were questions, are presented in one or another way related to methodological approaches to the standardization of the content of vocational education. The methodology of standardization of professional education, based on our competence, is based on a set of scientific approaches: systemic, activity-oriented, person-oriented, competent technological, informational and culturological. The system approach allows analyzing various factors of influence on the formation of the content of standardization in their dialectical relationship. Activity approach involves the orientation of the process of standardizing the content of education on the development of key and professional competences of future professionals and their practical application for successful social and professional self-realization. Personality-oriented approach involves taking into account in the process of standardizing the content of education needs and values of the individual of each participant in the educational process. The technological approach contributes to the improvement of the technology of standardizing the content of vocational education, taking into account the competence approach. An informational approach means the effective use of the cognitive potential of information activities necessary for the formation of the content of educational standards. The cultural approach to the standardization of the content of vocational education has three interrelated aspects of action (axiological (value), technological and personality-creative) and allows to overcome the contradiction between the spiritual and material that exists in the modern sense of vocational education. Competency approach is intended to integrate the main provisions of the activity and personal approaches, as it consists in strengthening the personality-activity aspect of standardizing the content of vocational education and training, involves taking into account the personal experience of future professionals, is more capacious and variability, since content is determined by the value orientations of the individual. |
|
Publisher |
ЖККГВ «Полісся» ЖОР
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/714690/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%9F%D1%96%D0%B4%D1%85.pdf
- Каленський, А.А. (orcid.org/0000-0001-9034-5042 <http://orcid.org/0000-0001-9034-5042>) (2018) Methodological approaches to standardization of professional education content Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (16). pp. 27-33. ISSN 2223-5752 |
|