Запис Детальніше

Програмно-педагогічне забезпечення у навчанні фізики як елемент STEM-освіти в технічних закладах вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712983/
 
Title Програмно-педагогічне забезпечення у навчанні фізики як елемент STEM-освіти в технічних закладах вищої освіти
Program-pedagogical support as an element of STEM-education of the training process on physics in technical higher education
 
Creator Гончарова, Наталія Олександрівна
Кузьменко, О.С.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
53 Physics
 
Description У статті розглядаються тенденції розвитку STEM-освіти, висвітлено основні педагогічні цілі впровадження програмно-педагогічного забезпечення у навчанні фізики як елемента STEM-освіти в технічних закладах вищої освіти. Розглянуто ППЗ «STEM та фізика», що орієнтований на сучасні форми навчання з забезпеченням сумісності з традиційними навчальними матеріалами в повній відповідності з документами, що регламентують зміст освіти. Виявлено, що використання STEM-підходу у навчальному процесі з фізики дозволяє диференціювати навчання, враховувати індивідуальні особливості пам’яті, сприйняття, мислення студента.
Перспективи подальших досліджень полягають в розробці методики навчання фізики на засадах інтегрованого підходу з використанням ППЗ в контексті впровадження STEM-освіти у ВНЗ технічного профілю.
The education system is one of the most important social institutions in any society. Its significance and efficiency of functioning serve as indicators of the level of development of the entire state. At this stage, there is a global reform of higher education, aimed at changing conceptual priorities, in seeking ways to integrate into the European system. One of the promising areas is the introduction of STEM-education, which involves the unification of science, aimed at the development of new technologies, on innovative thinking and the need for well-trained engineering staff. This requires the improvement of the whole system of education, and, accordingly, the teaching methods of disciplines, in particular physics, taking into account the requirements and features of STEM education.
Accordingly, the role and place of STEM-technologies in the process of teaching physics is not well-grounded, the computer is combining with traditional approaches to student learning, there is no single classification of electronic teaching aids for institutions of higher education, in particular, pedagogical software tools, electronic textbooks, criteria have not been developed. evaluation of computer programs in physics and practical methods of their application in teaching, etc.
The «STEM and Physics» OPP is considered, which is oriented on modern forms of training ensuring compatibility with traditional educational materials in full accordance with the documents regulating the content of education. It has been found that the use of the STEM approach in the educational process in physics allows to differentiate between training and individualization, taking into account individual peculiarities of memory, perception, and student thinking.
Prospects for further research are the development of a methodology for teaching physics based on an integrated approach with the use of PPP in the context of the introduction of STEM-education in higher educational institutions technical profile.
 
Publisher Знання
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712983/9/%D0%9A%D1%83%D0%B7%D1%8C%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE-%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Гончарова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-2120-4542 <http://orcid.org/0000-0002-2120-4542>) and Кузьменко, О.С. (2018) Program-pedagogical support as an element of STEM-education of the training process on physics in technical higher education Вища школа, 5-6 (167). pp. 66-78. ISSN 1682-2366