Запис Детальніше

Самоосвітня компетентність студентів як чинник якості фахової передвищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714766/
https://ivetscienceipto.wixsite.com/tmpo/kopiya-14-2018
 
Title Самоосвітня компетентність студентів як чинник якості фахової передвищої освіти
Self-educational competency of students as factor of quality of professional pre-higher education
Самообразовательная компетентность студентов как фактор качества профессионального пред высшего образования
 
Creator Лузан, П.Г.
Мося, І.А.
Колісник, Н.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
69 Building (construction) trade. Building materials. Building practice and procedure
 
Description У статті на основі методів факторного аналізу обгрунтовуються основні педагогічні умови цілеспрямованого розвитку самоосвітньої компетентності майбутніх молодших спеціалістів. Наголошується, що самоосвітня компетентність
студента є інтегративною властивістю особистості. Визначено, що в структурі феномену варто виокремлювати мотиваційно-ціннісний, практично-діяльнісний, рганізаційний та особистісно-рефлексивний.
Зміст цих складників є тим підґрунтям, на основі якого методом пілотажного дослідження визначено комплекс факторів досліджуваного процесу. Засобами аналізу причинно наслідкових зв’язків сформульовано педагогічні умови забезпечення яких сприяє трансформації вказаних чинників в дієві обставини розвитку самоосвітніх здатностей студентів. На основі експертної оцінки встановлено вагомість досліджуваних умов в межах кожної з визначених груп (змістово-організаційні, інструментально-технологічні,
соціально-педагогічні, спонукально-мотиваційні, особистісно-психологічні). Єдність думок експертів обраховувалась за допомогою коефіцієнта конкордації і була в межах від 0,63 до 0,71, що свідчить про узгодженість результатів ранжування умов. Запропонований механізм експертного оцінювання основних детермінант розвитку самоосвітньої компетентності майбутніх молодших спеціалістів дозволив визначити такі провідні обставини розвитку досліджуваної інтегративної властивості: впровадження в освітній процес індивідуальних навчально-дослідних завдань; домінування в системі форм навчання
занять проблемно-плошукового характеру; активізація позааудиторної інтелектуальної діяльності студентів; застосування методів об’єктивного контролю компетентнісно
орієнтованої підготовки майбутніх молодших спеціалістів; використання у педагогічній практиці евристичних методів розвитку інтелектуальних здібностей студентів. Зазначено,
що перспективи подальших досліджень будуть пов’язані з розробленням методичної системи розвитку феномену.
В статье на основе методов факторного анализа босновываются основные педагогические условия целенаправленного развития самообразовательной компетентности будущих младших специалистов. Отмечается, что самообразовательная компетентность студента является интегративным свойством личности. Определено, что в структуре феномена стоит выделить мотивационно-ценностный, практически-деятельностный, организационный и личностно-рефлексивный компоненты.
Содержание этих составляющих является тем фундаментом, на основе которого методом пилотажного исследования определен комплекс факторов исследуемого процесса.
Средствами анализа причинно следственных связей сформулировано педагогические условия, обеспечение которых способствует трансформации указанных факторов в действенные
обстоятельства развития самообразовательной способности студентов. На основе экспертной оценки установлено значимость исследуемых условий в пределах каждой из
определенных групп (содержательно-организационные, инструментально-технологические, социально-педагогические, побудительно-мотивационные, личностно-психологические).
Единство мнений экспертов исчислялась с помощью коэффициента конкордации и было в пределах от 0,63 до 0,71, что свидетельствует о согласованности результатов
ранжирования условий. Предложенный механизм экспертной оценки основных детерминант развития самообразовательной компетентности будущих младших специалистов позволил определить такие ведущие обстоятельства развития исследуемого интегративного свойства: внедрение в образовательный процесс индивидуальных учебно-
исследовательских задач; доминирование в системе форм обучения занятий проблемно-пошукового характера; активизация внеаудиторной интеллектуальной деятельности
студентов; применение методов объективного контроля компетентно ориентированной подготовки будущих младших специалистов; использования в педагогической практике
эвристических методов развития интеллектуальных способностей студентов. Отмечено, что перспективы дальнейших исследований будут связаны с разработкой методической системы развития феномена.
In the article, based on the methods of factor analysis, the main pedagogical conditions of purposeful development of self-educational competence of future junior specialists are substantiated. It is emphasized that self-educational competence of the student is an integrative property of the individual. It is determined that in the structure of the phenomenon it is worthwhile to emphasize motivational-value, practical-activity, organizational and person-reflexive.
The content of these components is the basis on which the flight research method determines the complex of factors of the investigated process. The means of the analysis of the causal relationships of consequences formulate the pedagogical conditions of the provision of which contributes to the transformation of these factors into the effective circumstances of the development of students' self-educational abilities. On the basis of expert assessment, the importance of the studied conditions within each of the identified groups (content-organizational,
instrumental-technological, social-pedagogical, motivational, personality-psychological) is established. The unity of experts' opinions was calculated using the coefficient of concordation and ranged from 0.63 to 0.71, indicating the coherence of the ranking of conditions. The proposed mechanism of expert evaluation of the main determinants of the development of self-educational
competence of future junior specialists has allowed to determine the following leading circumstances of the development of the investigated integrative property: the introduction of individual educational research tasks in the educational process; Dominance in the system of forms
of studying occupations of problem-raschukogo nature; activization of non-auditable intellectual activity of students; application of methods of objective control of competently oriented training of future junior specialists; use in the pedagogical practice of heuristic methods of development of intellectual abilities of students. It is noted that the prospects for further research will be related to the development of a methodological system for the development of the phenomenon.
 
Publisher ІПТО НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714766/1/2f377b_02672599229e4c26b50f2c407102744b.pdf
- Лузан, П.Г., Мося, І.А. and Колісник, Н.В. (orcid.org/0000-0003-1743-7076 <http://orcid.org/0000-0003-1743-7076>) (2018) Self-educational competency of students as factor of quality of professional pre-higher education Теорія і методика професійної освіти (15). pp. 1-22. ISSN 2617-152Х