Формування самоосвітньої компетентності учнів засобами бібліотечних ресурсів
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/714767/
|
|
Title |
Формування самоосвітньої компетентності учнів засобами бібліотечних ресурсів
Formation of Pupils’ Self-educational Competence by Means of Library Resources Формирование самообразовательной компетентности учащихся средствами библиотечных ресурсов |
|
Creator |
Мося, І.А.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics 69 Building (construction) trade. Building materials. Building practice and procedure |
|
Description |
У статті розглянуто проблему оновлення функцій і завдань сучасної бібліотеки навчального закладу, що зумовлює необхідність визначення продуктивних факторів, умов і технологій розвитку інтелектуального потенціалу учнів засобами бібліотечних ресурсів. Виділено основні прогресивні напрями бібліотечної роботи з формування самоосвітньої компетентності учнів, подано структурно-логічну схему організації самоосвітньої діяльності учня як комплекс вимог і умов, що постають пеpед учнем i становлять змiст пpедмета його самоосвіти, схарактеризовано структурні компоненти самоосвітньої компетентності учня (мотиваційно-ціннісний, практично-діяльнісний, організаційний та особистісно-рефлексивний).
В статье рассмотрена проблема обновления функций и задач современной библиотеки учебного заведения, что обусловливает необходимость определения производительных факторов, условий и технологий развития интеллектуального потенциала учащихся средствами библиотечных ресурсов. Выделены основные прогрессивные направления библиотечной работы по формированию самообразовательной компетентности учащихся, представлены структурно-логическую схему организации самообразовательной деятельности ученика как комплекс требований и условий, возникающих пеpед учеником и становлять содержание пpедмета его самообразования, охарактеризованы структурные компоненты самоосвитньои компетентности ученика (мотивационно-ценностный, практически-деятельностный , организационный и личностно-рефлексивный). The article focuses on updating the functions and tasks of the modern library of the educational institution, which leads to the definition of productive factors, conditions and technologies for developing students' intellectual potential through library resources. The main progressive directions of library work on formation of self-educational competence of students are outlined. Submitted a structural and logical scheme of the organization of self-educational activities of the student as a set of requirements and conditions that apply before the student i constitute the content of the subject of his self-education. The structural components of the self-educational competence of the student are characterized (motivational-value, practically-activity, organizational and personal-reflective). |
|
Publisher |
ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/714767/1/%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.PDF
- Мося, І.А. (2018) Formation of Pupils’ Self-educational Competence by Means of Library Resources Науково-педагогічні студії (1). pp. 91-98. |
|