Запис Детальніше

STEM-освіта в Україні: реалії та перспективи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715073/
http://hf.pntu.edu.ua/studentam/
 
Title STEM-освіта в Україні: реалії та перспективи
STEM-образование в Украине: реалии и перспективы
STEM-education in Ukraine: realities and perspectives
 
Creator Гончарова, Наталія Олександрівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
55 Earth Sciences. Geological sciences
 
Description В статті розкрито міркування вітчизняних та зарубіжних вчених щодо освіти майбутнього і фахівців, які будуть найбільш затребувані через п’ять-десять років. Наголошено на тому, що впровадження STEM-освіти є пріоритетним і актуальним в умовах реалізації проекту Концепції «Нової української школи» і підготовки майбутніх висококваліфікованих спеціалістів. Описано діяльність відділу STEM-освіти Державної наукової
установи «Інститут модернізації змісту освіти».
В статье обобщены рассуждения ученых относительно образования будущего и специалистов, которые будут наиболее востребованы через пять-десять лет, а также раскрыты основные компетентности будущего специалиста. Среди них критическое мышление, креативность, гибкость ума, умение работать в команде (в том числе on-line), эмоциональный
интеллект, самостоятельность во всем, в частности, в формировании собственного мнения и принятии решений и тому подобное. Именно эти навыки формируются у учащихся, студентов во время погружения в STEM-ориентированную учебную среду, что будет способствовать приближению различных сфер научно-технической деятельности человеческого общества
в учебный процесс.
The article analyzes the needs for the future market of modern professions,in particular the need for training of specialists in the context of the introduction of
innovative educational technologies in the new Ukrainian school in the context of STEM-education.
Reveals the thoughts of world-renowned scientists about future education andpecialiststhat will be most in demand in five – ten years. Also the article summarizes the basic competence of future specialist. Among which critical
thinking, creativity, flexibility of mind, the ability to work in team (including online), emotional intelligence, independence in everything, particularly in forming their own opinions and decisions and so on. These skills are formed instudents during immersion into STEM-oriented educational environment to facilitate convergence of various fields of scientific and technological activity of human society in the learning process.
In terms transience of everything that is happening in the world, education is rapidly transformed and, in our opinion, the introduction of STEM-education is important and inevitable priority for Ukraine today. However, there are some problems that require urgent solutions: Update the regulatory framework; initiate the creation of a network of regional STEM-centers (laboratories); development of
scientific and methodological support and specialized training facilities, training and retraining of teaching staff, an information base of STEM-education in Ukraine using modern information technology.
Emphasized that the introduction of STEM-education is a priority and inevitable for the country in conditions of modernization of education content and training of future highly qualified specialists.
Note that one of the operating centers STEM-education is STEM-laboratory MANLab - laboratory complex of the National Center "Minor Academy of Sciences of Ukraine," which offers assistance in scientific and educational research school
students Ukraine in distance and eye rezhymiuhaluzyah natural direction: physics,chemistry, biology, geography, astronomy.
 
Publisher ПолНТУ імені Юрія Кондратюка
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715073/1/%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%93%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%82-%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA_2017%20%281%29.pdf
- Гончарова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-2120-4542 <http://orcid.org/0000-0002-2120-4542>) (2017) STEM-education in Ukraine: realities and perspectives Гуманітарний вісник Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка, 1. pp. 89-96. ISSN 2521-1579